در ابتدای کتاب، شرح مختصری از کارنامه خدمتی نگارنده آمده و در ادامه ۴۰ خاطره با عنوان‌هایی از جنگ تحمیلی و منطقه عملیاتی شرهانی در این کتاب ذکر شده است.

پسر شجاع یکی از خاطرات کوتاه این کتاب است که به زندگی فرمانده تیپ سوم همدان از لشگر ۱۶ زرهی قزوین اشاره دارد و می‌گوید: «یکی از فرماندهان دلیر و شجاع، فرمانده تیپ سوم همدان از لشگر ۱۶ زرهی قزوین بود که ایشان سرهنگ اکبر رضایی نام داشت و به علت شهامت و دلاوری‌هایی که در طول جنگ و صحنه نبرد از خود نشان داده بودند بین پرسنل تیپ به پسر شجاع معروف بودند.

 

ایشان در سال ۱۳۶۵ که جناب سرهنگ شهرگان مجروح گردیدند به‌عنوان فرمانده تیپ ۳ لشگر ۱۶ معرفی شدند. ظاهراً ایشان بسیار خشن و اخمو بود ولی در چندین برخورد که با این فرمانده دلاور داشتم مشاهده نمودم که انسانی بسیار مهربان و با وقار هستند. چندین‌بار در منطقه شرهانی جناب سرهنگ رضایی جهت بازدید از خط مقدم و گروهان من به منطقه و خط مقدم آمدند و از رهنمودهای ایشان استفاده کردیم. در طول مسیر بازدید از گروهان، ایشان همان رفتار خشن و کم حرف بودن را داشتند. ولی هنگام راهنمایی و بیان اشکالات با دلسوزی کامل مطالب را عنوان می‌نمودند.

 

ایشان دارای هیکلی ورزیده و تا حدودی چاق بودند ولی کوچک‌ترین ترسی از دشمن در وجود ایشان نبود و مسئله را درگیری مختلف از جمله درگیری شرهانی و غیره برای همه ثابت کرده بودند. بدون کمترین به گشتی می‌رفتند و حرکات دشمن را از نزدیک زیر نظر می‌داشتند. این انسان بزرگوار در سال ۱۳۶۷ به افتخار بازنشستگی نایل گردیدند و تیپ ۳ همدان را به جناب سرهنگ مرتضی عنبری تحویل دادند.»

 

این کتاب نثری ساده دارد و با ویرایش تازه و آوردن تصاویری از جبهه شرهانی در سال‌های دفاع مقدس به چاپ پنجم رسیده است.

 

«مقاومت شرهانی» از سوی انتشارات نظری با شمارگان هزار نسخه، قطع رقعی، مصور در ۱۶۰ صفحه و به بهای ۳۶هزار تومان به چاپ پنجم رسیده و روانه بازار نشر شده است.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.