خبر بد برای این پالایشگاه‌ها این است که افزایش اخیر قیمت نفتی که تحویل می‌گیرند ممکن است پایدارتر از افزایشهای قبلی قیمت که ناشی از عوامل موقتی مانند حملات به تاسیسات نفتی عربستان سعودی و حملات به نفتکش‌ها در خاورمیانه بودند، باشد.

نرخ‌های حمل محموله‌های نفتی از زمانی که دولت ترامپ شرکتهای نفتکش چینی را با متهم کردن به نقض تحریم‌ها علیه ایران هدف تحریم قرار داد، سر به فلک کشیده است. برخی از مسیرها شاهد افزایش بی‌سابقه نرخ حمل محموله بوده‌اند که چندین دلار به قیمت نفت خامی که مشتریان آسیایی تحویل می‌گیرند، افزوده است.

با توجه به این که پالایشگاه‌های آسیایی به شدت به تامین نفت از خاورمیانه، آفریقا و آمریکا وابسته هستند، افزایش هزینه‌های حمل بار به شدت به آنها لطمه خواهد زد. به عنوان مثال شرکت "اس کی انرژی" کره جنوبی ابرنفتکش ماکسیم را برای واردات نفت آمریکا به کره جنوبی در نوامبر به میزان ۱۰ میلیون دلار کرایه کرد که بالاترین قیمت ثبت شده تاکنون برای حمل نفت از گلف کاست آمریکا به آسیا است. این نرخ حدود ۶۱ درصد بالاتر از نرخ ۶.۲ میلیون دلار برای کرایه مشابه در ابتدای سپتامبر است.

با فرض این که نفتکش مذکور از نوع VLCC است که قادر است حدود دو میلیون بشکه نفت حمل کند، افزایش نرخ حمل بار در مدت یک ماه حدود یک دلار و ۹۰ سنت در هر بشکه به هزینه واردات نفت از آمریکا به آسیا اضافه می‌کند.

نرخ‌های حمل نفت از خاورمیانه و آفریقا به آسیا نیز تحت تاثیر قرار گرفته اما نه به میزان مشابه آمریکا و کارگزاران از رشد حدود ۲۰ تا ۳۰ درصدی نرخ‌ها  در هفته‌های اخیر خبر داده‌اند.

طبق گزارش پایگاه خبری اس اند پی گلوبال پلاتس، هزینه کرایه یک نفتکش VLCC از خلیج فارس به چین تا اواخر هفته گذشته به ۲۷ دلار و ۲۹ سنت در هر تن افزایش یافت که بالاترین نرخ در ۱۱ سال گذشته و معادل حدود سه دلار و ۷۴ سنت در هر بشکه بود.

رشد نرخ حمل محموله به معنای آن است که نفتی که مسافت طولانی‌تری را طی می‌کند توان رقابت کمتری پیدا خواهد کرد. هزینه حمل یک بشکه نفت خام از آمریکا به شمال آسیا اکنون حدود پنج دلار یا حدود یک دلار و ۲۰ سنت بالاتر از هزینه حمل نفت از خاورمیانه است.

دردسرسازی ترامپ

شاید مضحک باشد که تحریم‌های دولت ترامپ علیه شرکتهای کشتیرانی چینی، به صادرکنندگان نفت آمریکا به آسیا بیش از رقیبانشان صدمه خواهد زد. در حال حاضر به نظر می‌رسد که محموله‌های نفت آمریکایی به آسیا که ماه جاری به رکورد بالایی رسیده بودند ضعیف شده‌اند.

طبق آمار رهگیری کشتی و بندر که توسط رفینیتیو گردآوری شده است، انتظار می‌رود ماه میلادی جاری مجموعا ۴۹.۳ میلیون بشکه نفت آمریکا به آسیا برسد که بالاتر از ۲۸ میلیون بشکه در سپتامبر و ۴۱.۳ میلیون بشکه در اوت خواهد بود.

با این حال پیش بینی می‌شود میزان نفتی که در نوامبر تحویل داده می‌شود ۳۱.۹ میلیون بشکه باشد و اگرچه ممکن است در صورت ثبت محموله‌های بیشتر، این آمار بالاتر رود اما با توجه به سفر شش هفته‌ای از منطقه گلف کاست به شمال آسیا، پنجره محموله‌های نوامبر به سرعت بسته می‌شود.

افزایش نرخ حمل محموله ایجاب می‌کند صادرکنندگان آمریکایی برای حفظ توان رقابتی در آسیا تخفیف بالاتری برای فروش نفت عرضه کنند.

وست تگزاس اینترمدیت فیزیکی که در هیوستون تحویل داده می‌شود، آخرین بار ۵۵ دلار و ۶۷ سنت در هر بشکه بود در حالی که محموله‌های نفت برنت ۵۸ دلار و ۲۸ سنت بود.

بر اساس گزارش رویترز، این خطر وجود دارد که نرخ حمل محموله‌های نفتی برای مدت طولانی بالا بماند زیرا درباره احتمال رها شدن چهار شرکت کشتیرانی چینی از تحریم‌های آمریکا تردید وجود دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.