به گزارش رویترز، اتحادیه  اروپا روز دوشنبه اعلام کرد که کشورهای عضو این اتحادیه بر سر طراحی مجموعه‌ای از تحریم‌های اقتصادی علیه ترکیه به توافق رسیدند.

گفته شده این تحریم‌ها علیه ترکیه مرتبط با عملیات حفاری نفت و گاز این کشور در آب‌های قبرس اعمال خواهد شد.

در همین ارتباط وزرای خارجه اتحادیه اروپا در نشست خود توافق کردند تا چارچوبی را برای اقدامات محدودکننده علیه افراد حقیقی و حقوقی ترکیه که در حفاری غیرقانونی در آب‌های قبرس مسئولیت و مشارکت دارند، طراحی کنند.

پس از این توافق حال بخش سیاست خارجی اتحادیه اروپا ملزم شده تا اسامی افرادی و بخش‌هایی را که مشمول این تحریم‌ها خواهند شد، تهیه و اعلام کند.

ترکیه با وجود اختلافات شدید بر سر اکتشافات نفتی و گازی در آب‌های مدیترانه شرقی، به حفاری نفت و گاز در شرق دریای مدیترانه ادامه می‌دهد و تا کنون چند کشتی را برای حفاری اعزام کرده است.

این اقدامات ترکیه به این دلیل صورت می‌گیرد که ترکیه دولت بخش ترک نشین قبرس را به عنوان دولتی مستقل به رسمیت می‌شناسد و با بخش یونانی قبرس روابط دیپلماتیک ندارد و همزمان آنکارا مدعی است بخش فراساحلی قبرس که در قلمرو قبرس ترک‌نشین قرار دارد و تصور می رود منابع نفت و گاز دارند، در قلمرو قبرس ترک نشین است.

همچنین ترکیه توافقی که قبرس (یونانی نشین در جنوب) با کشورهای دیگر حوزه مدیترانه در خصوص منطقه دریایی انحصاری دارد را قبول ندارد و محدوده قبرس ترک نشین( یا قبرس شمالی) را مجزا از قبرس یونانی نشین می‌داند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.