در ادامه رییس جمهور در پاسخ به پرسشی از خبرگزاری فارس مبنی بر شفافیت در زمینه حقوق مسئولان و همچنین رویکرد شفافیت در انجام امور دولتی گفت: اصل موضوع مهم است، البته شما مقدمه‌ای چیدید که بحث جدایی دارد و آن هم حقوق های نجومی است که شعاری نادرست و انتخاباتی بود و از آن عبور کردیم. کل پولی که می‌گفتند اضافه بوده ۳۰۰ میلیارد ریال بیشتر نبود که از افراد گرفته شد. در زمینه حقوق غیرعادلانه هم آغازگر دولت بود، ما در دولت این بحث را مطرح کردیم و پس از اقدام در دولت برخی درباره اش صحبت کردند.

او ادامه داد: دولت سه لایحه را در دستور کار قرار دارد، لایحه شفافیت که تقدیم مجلس کرده است، بسیار مهم است و همه چیز باید طبق آن شفاف شود. هر کس برای مردم در هر کجا تصمیم می گیرد، در هر شورا، جمعی و ... باید معلوم باشد که برای مردم چه تصمیمی گرفته می شود و افراد چه رای و نظری دادند. لایحه مبارزه با مفاسد و سالم سازی اداری داریم که به زودی تقدیم مجلس می کنیم و امیدواریم مجلس این دو لایحه را سریع تر رسیدگی کند.

روحانی همچنین گفت: لایحه سومی که در دستور کار قرار دادیم تعارض منافع است، یک نکته کلی این است که مبارزه با فساد کار بسیار ضروری و لازم است اما اعتقاد داریم که مبارزه با فساد به صورت موردی، هیجانی و تبلیغاتی ما را به اهداف نمی رساند، باید به صورت ریشه ای و اصولی به مبارزه بپردازیم تا فساد از ریشه نابود شود. راه حلش هم این سه لایحه است که تقدیم مجلس کردیم. قرار ما در دولت این بود که سامانه ها راه اندازی شود و هر سه قوه باید باهم این اقدام را انجام دهند و امیدواریم دو قوه دیگر هم برای پیشبرد این اهداف کمک کنند.

روحانی در پاسخ به پرسش روزنامه سازندگی درباره برنامه دولت برای انتخابات مجلس و رایزنی‌هایی که با شورای نگهبان برای تایید صلاحیت ها و یا رد صلاحیت ها داشته اند، توضیح داد: برای لایحه جامع انتخاباتی زحمات زیادی در وزارت کشور و دولت کشیده شد و خیلی امید داشتیم وقتی این لایحه به مجلس می رود، طبق قانون جامعه اجرا شود که متاسفانه نشد. آنچه مورد نظر ماست و در انتخابات اسفند مهم است، شکست دیگری برای آمریکاست، اگر بتوانیم در انتخابات حضور پررنگ مردم و رقابت آزادتری داشته باشیم شکست جدیدی برای دشمنان و آمریکا ثبت خواهد شد و ملت ما را در جهان قوی تر نشان می دهد.

او ادامه داد: علی رغم تفسیرها و تعبیرهایی که از صحبت من شد، بحث من این نبود که فلان نهاد اینطور عمل می کند، همه نهادها عملکرد خود را به بهترین نحو انجام می دهند، بنابراین با تصویب لایحه شفافیت کار بهتر انجام خواهد شد. آنچه ما می خواهیم این است که مردم حضور بیشتری داشته باشند و هر گروه و جناح سیاسی که قانون اساسی را قبول دارد و عزت نظام را می خواهد با هر سلیقه و فکری بتواند در انتخابات شرکت کند. شورای نگهبان ناظر است و دخالت کننده نیست. امیدواریم شورای نگهبان این وظیفه را به خوبی انجام دهد، دولت مجری انتخابات است و امیدواریم هیات های اجرایی به خوبی عمل کنند. همواره رابط ما وزیر کشور و گاهی معاون اول من بوده است و آنچه خواست ماست یک انتخابات پرشور، رقابتی، و آزاد است تا احساس نشاط بیشتر در مردم ایجاد کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.