به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، اردوغان در حاشیه هفتمین نشست کاری شورای کشورهای ترک ‌زبان در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان گفت: کسانی که سوریه را از اتحادیه عرب خارج کرده‌اند، اکنون به بهانه عملیات ما قصد دارند مجددا این کشور را به این اتحادیه بازگردانند. این چه اقدامی است؟

اردوغان مخالفت اتحادیه عرب با عملیات چشمه صلح علیه شبه نظامیان کُرد و تصمیم این اتحادیه در این باره را، «متناقض» و «دوگانه» خواند.

وزیران خارجه اتحادیه عرب روز شنبه پس از پایان نشست فوق‌العاده این اتحادیه در قاهره با موضوع تجاوز ترکیه به شمال سوریه، خواستار کاهش سطح روابط دیپلماتیک کشورهای عربی با آنکارا و قطع همکاری‌های نظامی با ترکیه شدند.

رئیس جمهوری ترکیه درباره واکنش‌ برخی کشورهای غربی به عملیات چشمه صلح نیز گفت: «برادران عرب ما از بمب‌های بشکه ای که به سوریه پرتاب شد، فرار کردند. در حال حاضر ما از آنان حمایت و میزبانی می کنیم، ما این اقدام را به عنوان وظیفه برادری خود انجام می دهیم. آیا بابت آن به ما کمک مالی دادید؟ دستان خود را برای یاری دراز کردید؟ خیر.

اردوغان افزود: کسانی که مدعی هستند عملیات چشمه صلح کردها را هدف قرار داده، باعث تضعیف مبارزه با داعش می شود، به ایجاد تغییر در بافت جمعیتی منجر می شود و روند سیاسی را به بن بست می کشاند، می گویم، تمامی ادعاهایتان دروغ، تهمت و بهتان است. هدف ما تروریست‌ها هستند.

وی بر عزم کشورش برای ادامه عملیات نظامی در شمال سوریه تاکید کرد و گفت: ترکیه با عملیات «چشمه صلح» گامی برداشته که اهمیت آن کمتر از اهمیت صلح در قبرس سال ۱۹۷۴ نیست.

به گفته اردوغان، از آغاز عملیات چشمه صلح، شهرهای ترکیه هدف بیش از ۷۰۰ خمپاره قرار گرفته که در اثر آن ۱۸ نفر کشته و ۲۰۰ تن زخمی شدند.

اردوغان خطاب به اعضای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفت: ایا ترکیه عضو ناتو هست؟ بله. آیا تقریبا همه کشورهای اتحادیه اروپا عضو ناتو هستند؟ بله. پس از چه زمانی علیه یک عضو ناتو از سازمان های تروریستی حمایت می شود؟

وی تصریح کرد: برخی از کشورها تا الان هم ارتباط سازمان «ی. پ. گ» را به سازمان تروریستی «پ. ک. ک» رد می  کنند. اما ما همه واقعیت ها را از طریق دستگاه های اطلاعاتی خود می دانیم.

همزمان با اظهارات اردوغان، رسانه های عربی گزارش دادند که گروه های سوری حامی ترکیه در صفحه تلگرام خود اعلام کردند که عملیات جدیدی را با هدف ازادی شهر منبج و محیط اطراف آن از کنترل نیروهای دموکراتیک سورریه (قسد) در شمال سوریه آغاز کردند.

ترکیه چهارشنبه گذشته از آغاز عملیات نظامی تحت عنوان "چشمه صلح" در شمال شرق سوریه خبر داد و حدود شش ساعت پس از آن نیروهای زمینی ارتش این کشور نیز وارد خاک سوریه شدند.

"رجب طیب اردوغان" رئیس جمهوری ترکیه جمعه شب در اولین سخنرانی پس از آغاز عملیات "چشمه صلح"، توقف عملیات علیه گروه‌های کرد که آنها را تروریست می‌خواند، رد کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.