واشنگتن پست در مطلبی نوشت: «با تغییر وضعیت بازی در سوریه، رئیس‌جمهوری آمریکا به بدترین وضعیت ممکن رسیده است. در حال حاضر نام ترامپ در میان نیروهای کرد سوریه چندان محبوبیتی ندارد چرا که دولت او با نشان دادن چراغ سبز در هفته گذشته به ترکیه راه را برای تهاجم هموار کرد. این حمله‌ها به شمال شرقی سوریه، براساس هشدار وزارت دفاع خود ترامپ، "نبرد" علیه داعش را "تضعیف" کرده و تهدید می‌کند که نیروهای آمریکایی باقیمانده را درگیر می‌کند. هر آنچه موجب نرم شدن ترامپ مقابل اردوغان شد، پس از حمایت او از تحریم‌های دو حزبی کنگره علیه ترکیه بابت حمله ضد کردها که فقط با رضایت رئیس‌جمهوری آمریکا میسر می‌شد، بر هم ریخت.

اکونومیست در مطلبی نوشت "در مواجهه با بحرانی که ساخته دست خودش است، یک ابرقدرت ناتوان، به تحریم‌های اقتصادی روی آورده تا وانمود کند که هنوز هم اهمیت دارد." در میان این آشفتگی، استدلال ترامپ ممکن است این باشد که او نمی‌خواهد، حداقل در نقطه داغی چون سوریه که از جنگ ویران است، دخیل باشد. او به طور مرتب دولت اوباما را مقصر قلمداد می‌کند و تاکید دارد از آن، میراث آمریکای درگیر جنگ سوریه و از جمله اتحاد محکم آن با جناح اصلی کردهای سوریه را به ارث برده است. ترامپ توییت کرد بهتر بود که اصلاً با آن برخوردی نمی‌داشتیم و برای این منظور، او می‌تواند آرزوی خودش را دنبال کند.

در پی توافقی با دولت بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه، نیروهای دموکراتیک سوریه که هم‌پیمان آمریکا بودند و ترکیه آن‌ها را زیر مجموعه گروه جدایی‌طلب پ‌ک‌ک می‌بیند، در کنار نیروهای دولتی قرار گرفتند تا تهاجم ترکیه و نیروهای وابسته به آن را خنثی کنند. در بحبوحه جنگ، حداقل یک چیز کاملاً واضح شده است؛ آزمایش نیم دهه اداره کرد خودمختار سوریه -که با اسلحه و نیروی هوایی آمریکا حمایت می‌شد- متوقف شده است. مقامات کرد سوریه ضرورت جانبداری از اسد و متحدانش در روسیه و ایران را پذیرفته‌اند.

مظلوم عبدی، فرمانده نیروهای دموکراتیک سوریه در مطلبی برای فارن پالسی نوشت "می‌دانیم که اگر در مسیر همکاری با آن‌ها وارد شویم، باید با مسکو و بشار اسد سازش‌های دردناکی کنیم. اما اگر قرار باشد بین سازش و قتل‌عام مردمان خودمان یکی را انتخاب کنیم، قطعا جان مردم خودمان بسیار مهم‌تر است. ما انتظار نداریم که ایالات متحده پلیس جهان باشد، اما امیدوار بودیم ترامپ از نفوذ واشنگتن برای میانجیگری و برقراری صلح میان ما و ترکیه استفاده کند."

گرچه ترامپ ترکیه را به نابودی اقتصادش تهدید کرده است اما منتقدان باور دارند که این‌ها تحریم‌های نمایشی و خفیف هستند. علاوه بر این، ترامپ به تازگی روی استدلال‌های آنکارا درباره ارتباط نیروهای دموکراتیک سوریه با یک سازمان تروریستی درج شده در لیست آمریکا مانور می‌دهد و جانفشانی بی‌نظیر آن‌ها در ائتلاف تحت امر آمریکا علیه داعش را نادیده می‌گیرد.

جولیان بورگر در مطلبی برای گاردین نوشت "ترامپ رابطه با کردها را صرفا به یک معامله کاهش داد. او گفت که پول و تجهیزات زیادی به آن‌ها داده است اما این برای سربازانی که دوشادوش دیگران جنگیدند و غیرنظامیانی که در نتیجه توافق اردوغان-ترامپ کشته شدند، معامله نبود. آمریکا قبلا هم کردها را رها کرده بود اما این بی‌عاطفگی ترامپ، تصور اینکه او در آینده قابل پیش‌بینی مورد بخشش قرار بگیرد، سخت می‌کند." 

این بی‌حسی و بی‌عاطفگی تم اصلی سیاست خارجی ترامپ است. سناتور باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا به واشنگتن پست گفت "از دید من، رویکرد این دولت همواره معامله‌ای و بسیار کوتاه‌مدت بوده است. این دولت هرگز به تاثیر بلندمدت تصمیماتش برای کشورمان فکر نمی‌کند." اندکی بیش از یک ماه است که تقریباً هر ابتکار عمل سیاست خارجی مدنظر دولت ترامپ از هم متلاشی شده است؛ بیشتر به لطف رفتار ناشایست و فزاینده دونالد ترامپ.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.