روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» گزارش کرد که «رودی جولیانی» وکیل رئیس‌جمهور آمریکا در سال ۲۰۱۷، از «دونالد ترامپ» درخواست کرده بود تا با تقاضای ترکیه مبنی بر اخراج «فتح‌الله گولن» چهره مخالف «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه از آمریکا موافقت کند.

مقامات سابق آمریکا به واشنگتن‌پست گفتند که جولیانی که در آن سال وکیل ترامپ نبوده است، از رئیس‌جمهور آمریکا خواسته بود که گولن را از خاک آمریکا بیرون کند.

ترکیه، فتح‌الله گولن را به توطئه برای کودتا علیه دولت اردوغان متهم کرده است و مدتهاست از آمریکا خواسته تا وی را برای محاکمه به آنکارا تحویل دهند.

روز ۱۵ ژوئیه سال ۲۰۱۶، کودتایی در ترکیه صورت گرفت اما یک روز بعد، کودتا سرکوب شد. به دنبال وقوع این کودتای نافرجام، بیش از ۴۰ هزار نفر از زمان کودتا که با هدف سرنگونی دولت ترکیه صورت گرفته بود و به مرگ ۲۶۰ نفر منجر شد، دستگیر شدند.

دولت ترکیه اعلام کرده است که به واسطه اهمیت تهدیداتی که ترکیه با آن روبه‌رو است، انجام اقدامات امنیتی ضروری است و متعهد شده است که شبکه گولن را در این کشور از بین ببرد.

طبق گزارش واشنگتن‌پست، در سال ۲۰۱۷، برخی مقامات ارشد آمریکا در مقابل درخواست جولیانی ایستادگی کردند و از او خواستند که این موضوع را در مقابل ترامپ مطرح نکند.

واشنگتن‌پست ادامه داد، با اینحال رئیس‌جمهور آمریکا از پیشنهاد جولیانی استقبال کرد و به مشاورانش گفت به چه دلیل نباید گولن را به «دوستم» اردوغان تحویل دهم که در آن هنگام با مخالفت مشاورانش روبرو شد.

رسانه‌های ترکیه گزارش کردند که یک هیأت آمریکایی در ماه ژانویه با مقامات ترکیه درباره درخواست اردوغان برای استرداد گولن به ترکیه گفت‌وگو کردند.

جولیانی که شهردار سابق نیویورک بوده است، در واکنش به این خبر به واشنگتن‌پست گفت که هرگز نماینده ترکیه نبوده است و علت تقاضای خود برای اخراج گولن از خاک آمریکا را اعلام نکرد.

مداخله جولیانی در امور بین‌المللی در روزهای اخیر، به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است و اخیراً گزارش یک افشاگر نشان می‌دهد که وی «چهره کلیدی»  جنجال‌های اخیر در خصوص موضوع «اوکراین‌گیت» بوده است.

اخیراً گزارش‌هایی منتشر شده که نشان می‌دهد وکیل ترامپ در برکناری «ماری یووانوویچ» سفیر سابق آمریکا در اوکراین نیز نقش داشته و بازرسان آمریکا در حال تحقیق در این خصوص هستند. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.