حاضران در نشست جنجالی روز گذشته «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا با سران کنگره می‌گویند او در این نشست به شدت به «جیمز متیس» اولین وزیر دفاع کابینه‌اش حمله کرده است.

روز گذشته سران نمایندگان حزب دموکرات در کنگره برای بحث در مورد تصمیم اخیر ترامپ برای عقب‌نشینی نظامی از شمال سوریه به کاخ سفید رفتند. این جلسه چنان پرتنش بوده که دموکرات‌ها در اعتراض به آنچه توهین‌های ترامپ خوانده‌اند، نشست را نیمه‌کاره رها کرده‌اند.

پایگاه «دیلی بیست» به نقل از افراد حاضر در این جلسه نوشته است که ترامپ در این جلسه نه تنها سران دموکرات، بلکه متیس را هم مورد انتقاد قرار داده است. بر اساس این گزارش، حمله ترامپ به متیس پس از آن صورت گرفته که «چاک شومر» رهبر دموکرات‌های سنای برای اثبات اشتباه بودن خروج آمریکا از سوریه، به بخشی از مصاحبه اخیر متیس در این رابطه اشاره کرده است.

متیس این هفته در یک مصاحبه گفته بود: «اگر به فشار ادامه ندهی، در آن صورت داعش دوباره ظاهر می‌شود. هیچ تردیدی وجود ندارد که آن‌ها بازمی‌گردند.»

ظاهرا ترامپ با شنیدن این جملات از کوره در رفته و گفته است که تعریف‌های صورت‌گرفته از توانایی‌های متیس اغراق است و «هیچ ژنرالی را در جهان انقدر بی‌دلیل بزرگ نکرده‌اند.»

 

وی سپس ادامه می‌دهد: «می‌دانی چرا؟ او به اندازه کافی محکم نبود. من بودم که داعش را گرفتم. متیس گفت این کار دو سال طول می‌کشد. من آن‌ها را یک ماهه گرفتم.»

او در مورد احتمال فرار اسرای داعشی که در مناطق تحت کنترل کردها در شمال سوریه در بازداشت به سر می‌برند هم گفته است که این افراد «کم‌خطرترین» اعضای داعش هستند.

نمایندگان دموکرات از «مارک اسپر» وزیر دفاع کنونی آمریکا سؤال کرده‌اند که آیا ترامپ درست می‌گوید و اسپر پاسخ داده که نمی‌داند.

در ادامه، «نانسی پلوسی» رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا ادعا کرده است که ترامپ با خارج کردن نیروهای این کشور از سوریه، به روسیه اجازه می‌دهد تا در غرب آسیا برای خود «جای پا» ایجاد کند. ترامپ در پاسخ می‌گوید: «من بیشتر از تو از داعش متنفرم.»

حمله ترامپ به نخستین وزیر دفاعش در حالی صورت گرفته که متیس در مصاحبه‌هایی که از زمان خروج از دولت داشته، به ندرت از ترامپ انتقاد کرده و آشکارا تلاش کرده از تقابل با وی خودداری کند.

با این وجود ترامپ تاکنون چندبار وی را به عدم قاطعیت در برخورد با داعش متهم کرده است. متیس تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی وزیر دفاع آمریکا بود، به دلیل اختلاف نظر با ترامپ در مورد سیاست آمریکا در سوریه، از سمتش کناره‌گیری کرد. وی در نامه استعفای خود، مدعی شده بود که خروج نیروهای آمریکایی از سوریه به خیزش دوباره داعش منجر می‌شود.

رئیس‌جمهور آمریکا هفته گذشته بعد از گفت‌وگوی تلفنی با «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه، اعلام کرد که نیروهای آمریکایی مناطق تحت کنترل کردها در شمال سوریه را ترک می‌کنند. در پی این اعلامیه، ترکیه اعلام کرد عملیاتی نظامی را در شمال سوریه آغاز می‌کند. تصمیم ترامپ برای عقب‌نشینی با انتقاد گسترده در دو حزب سیاسی آمریکا روبرو شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.