مارتین گریفیث روز پنج شنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که با موضوع یمن برگزار شد، با بیان اینکه در ماه‌های اخیر به شدت از خطرات پیش روی یمن از جمله چشم انداز بی ثباتی در جنوب این کشور هشدار داده است، از کشیده شدن خطرات درگیری این کشور به منطقه ابراز نگرانی کرد.

وی در عین حال تاکید کرد واقع نشانه های امید وجود دارد اما اینها شکننده‌اند و نیاز به مراقبت و توجه دقیق ما دارند. آزاد کردن برخی از دستگیرشدگان و زندانیان ، و یافتن راه‌های خلاقانه برای اجازه دادن به کشتی های نفتی که به شدت مورد نیاز یمن است، از آن جمله هستند.

نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن ادامه داد: در جنوب ، اوضاع همچنان بی ثبات است اما در عدن آرامش شکننده ای برقرار است. با این وجود و برخلاف نگرانی های عمیق ما، از ماه اوت تا کنون درگیری در مقیاس بزرگی روی نداده است که می تواند شاهدی برای خویشتنداری در عرصه و رهبرانشان باشد.

گریفیث همچنین به نشست جده اشاره کرد که بین دولت مستعفی منصور و شورای انتقالی جنوب انجام شده است، آن را نشانه دلگرم کننده ای از تلاش های شدید دیپلماتیک ریاض برشمرد که می تواند به یک توافق منجر شود.

وی با تاکید بر اینکه به اعضای این شورا اعتماد دارد، گفت دولت می تواند با خیال راحت و با اقتدار کامل به عدن بازگردد و نهادهای دولتی به سرعت می توانند فعالیت خود را آغاز کنند. قانون و نظم باید احیا و خدمات به مردم جنوب ارائه شود.

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور یمن تصریح کرد وقفه در فعالیت‌های دولت و به ویژه اختلال در ارائه خدمات اساسی، جان افراد را تهدید می کند و می خواهم بگویم که رهبری محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در این زمینه از اهمیت اساسی برخوردار است.

گریفیث از ابتکار عمل انصارالله  تحت رهبری عبدالملک الحوثی مبنی بر تعلیق تمام عملیات با هواپیماهای بدون سرنشین و موشک های بالستیک به عربستان سعودی استقبال کرد و گفت فکر می کنم این ابتکار عمل که در تاریخ ۲۰ سپتامبر اعلام شد، منجر به کاهش خشونت انجامید.

وی بار دیگر بر تعهد جدی طرف‌ها برای یافتن تفاهم درباره برخی اقدامات که می تواند رنج مردم یمن را کاهش دهد، تاکید کرد و افزود: من از آزادی ۲۹۰ بازداشت شده توسط انصار الله استقبال می کنم. مطمئنم که این مرحله سرآغاز ابتکارات بعدی خواهد بود و ما امروز هم اکنون درگیر مذاکره با طرفین هستیم که آزادی همه زندانیان را تسهیل می کند.

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور یمن از تصمیم رئیس جمهوری مستعفی یمن برای اجازه دادن به ورود کشتی سوخت به بندر الحدیده هم استقبال کرد و ادامه داد: علاوه بر کمک به برطرف کردن نیازهای زندگی، اعتماد متقابل را افزایش می دهد.

گریفیث همچنین از تلاش برای ایجاد مسیری برای ارسال کمک های انسان دوستانه به تعز یاد کرد و ادامه داد: امیدوارم که در این زمینه هم به یک توافق دست یابیم.

وی بار دیگر تاکید کرد در عین حال که بارقه های امید وجود دارد اما نباید درباره چالش ها و مشکلات پیش رو، دچار توهم شویم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.