در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه آمده است: «محمدجواد ظریف» و «سرگئی لاوروف» در خصوص وضعیت در شمال شرقی سوریه به تبادل نظر پرداختند و دو طرف لازمه دستیابی به ثبات پایدار و طولانی مدت اوضاع در کرانه شرقی رود فرات را احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه دانستند.

در این گفت وگو همچنین بر ایجاد گفت‌وگو میان دمشق و آنکارا و همچنین بین مقامات سوری و نمایندگان کردهای سوریه تاکید و اعلام شد که تهران و مسکو برای تسهیل چنین ارتباطاتی آماده هستند.

وزیران خارجه ایران و روسیه همچنین در خصوص هماهنگی اقدامات در قالب فرمت آستانه شامل کشورهای روسیه، ایران و ترکیه گفت وگو کردند و بار دیگر بر اهمیت تشکیل کار کمیته قانون اساسی سوریه براساس قطعنامه سازمان ملل متحد تاکید شد.

ترکیه هفته گذشته حمله نظامی خود را در شمال سوریه کلید زد و رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه گفت که این حمله نظامی «عملیات چشمه صلح» نام دارد و  علیه حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) و یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ) است.

حمله ترکیه به شمال سوریه به رغم مخالفت‌های گسترده منطقه‌ای و جهانی صورت گرفت و کردهای شمال سوریه را ناچار کرد که برای محافظت از خود در برابر ارتش قدرتمند ترکیه، به توافق با دولت مرکزی سوریه در دمشق برسند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.