قیمت دلار در حالی از سومین روز شهریور تا کنون در محدوده ۱۱ هزار و ۲۰۰ تا ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان قرار دارد که بررسی ها نشان می دهد این دوره یکی از پرتقاضاترین دوره های سالیانه در بازار ارز تلقی می شود.

 بازار ارز این روزها نه با تشدید تنش های در خاورمیانه بنای افزایش را گذاشت و نه با خبرهای مثبت و چراغ سبزهای غربی‌ها برای حل مشکل دست به تعدیل نرخ‌ها زد. فعالان بازار می‌گویند محدوده ای که دلار، تب سنج بازار ارز، در آن جای خوش کرده است، محدوده ای است که خروج از آن چه به قصد ریزش و چه به قصد افزایش دشوار است. عدم تاثیرپذیر بازار ارز از وقایع سیاسی را نیز برخی به بریده شدن بند ناف اقتصاد ایران از درآمدهای نفتی نسبت می دهند. هر چند ایران هنوز فاصله‌ای معنادار با خداحافظی با اقتصاد نفتی دارد اما بررسی‌ها نشان می دهد حجم تاثیرگذاری نفت در اقتصاد ایران در حال کاهش است و ادامه این ضعیت در میان مدت می تواند اتفاقات خوبی را برای کشور رقم بزند.

خبر همتی برای فعالان بازار چیست؟

دلار آخرین ماه تابستان را با نرخ ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان آغاز کرد اما درست در اولین روزها بود که قیمت در محدوده ۱۱ هزار و ۴۵۰ تومان قرار گرفت. مانورهای گاه وبیگاه دلالان با هدف افزایش قیمت‌ها و نزدیک تر شدن آن به کانال ۱۲ هزار تومان نیز طی چند ساعت خنثی می‌شد تا نه بحران های منطقه ای و نه شایعات داخلی هیچ کدام نتواند بازار را تحت تاثیر قرار دهد.

با گذشت نزدیک به دو ماه از ماندگاری دلار در این محدود قیمت برخی کارشناسان به خروج دلالان از بازار، کندی آهنگ رشد تورم و آرامش در دیگر بازارها به عنوان دلایل مهم مهار ارز استناد کردند اما سیگنال های اعلامی از سوی رییس کل بانک مرکزی نشان می دهد داستان کاهش قیمت ها در بازار ارز ادامه دار خواهد بود. همتی در گزارش های ارائه شده صراحتا از اتکای اقتصاد ایران به صادرات غیر نفتی سخن گفته است و کاهش وابستگی به نفت را در شرایط تحریمی مورد تایید قرار داده است. آنچه اما ادامه این روند را تضمین می کند خبر تازه ای است که وی به بازار اعلام کرد. به گفته همتی، دولت به موضوع  ثبات در مقررات صادراتی و اجتناب از صدور بخشنامه های موردی در مقاطع مختلف سال برای منع صادرات با هدف تنظیم بازار، ورود کرده است. از سوی دیگر با توجه به تدوین نقشه راه صادرات غیر نفتی می توان انتظار داشت، تکیه بازار ارز بر صادرات غیر نفتی بیش از پیش افزایش یابد.

در بازار ارز ایران چه می‌گذرد؟

در حالی که بازار ارز درست یک سال پیش مقصد سرمایه‌های سرگردان بود و رشد مداوم قیمت‌ها موج‌سواری دلالان را در بازار سبب شد، بانک مرکزی نسبت به اجرای عملیات های متعدد با هدف بازگرداندن آرامش به بازار ارز اقدام کرد.

این وضعیت سبب شد قیمت ارز کاهشی محسوس را نسبت به سال گذشته و ریزشی بطئی و سخت را نسبت به ماه های گذشته تجربه نماید.

فعالان بازار می گویند حجم حضور دلالان در بازار با کاهشی آشکار روبروست اما آنچه اهمیت دارد این است که پیش بینی می شود تداوم ماندگاری در کانال کنونی، عرضه ارز از سوی سرمایه گذاران غیر حرفه ای به بازار را افزایش دهد چرا که بسیاری از افراد با تداوم این روند ترجیح می دهند سرمایه های ارزی شان را مجددا به ریال تبدیل کنند و همین اتفاق ریزش بیشتر قیمت ها را سبب خواهد شد.

دریافت مالیات از خریداران ارز از سوی دیگر دلیل محکمی برای امتناع افراد تازه وارد از ورود به این بازار اعلام شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.