ترزا می‌ نخستین بار پس از استعفا از سمت نخست وزیری، امروز در نشست اضطراری مجلس عوام انگلیس سخنرانی کرد و توافق دولت با اتحادیه اروپا را راهی برای خروج بدون توافق دانست. این موضع ترزا می‌ با واکنش مثبت و منفی نمایندگان مواجه شد و برخی حمایت وی از این توافق را طبیعی دانستند، زیرا معتقدند همان توافق می با اندکی تفاوت است. ناظران می‌گویند فقط در ۱۵ صفحه از توافق ۲۹۳ صفحه‌ای دولت ترزا می‌ با اتحادیه اروپا که مربوط به ایرلند شمالی است تغییراتی ایجاد شده است.

برخی نیز معتقدند توافق دولت جانسون با توافق دولت می‌ فقط پنج درصد تفاوت دارد و ۹۵ درصد آن همان توافق زمان نخست وزیری ترزا می‌ است که سه بار و هر بار با تغییراتی در پارلمان انگلیس مطرح و هر سه بار رد و منجر به استعفای می‌ شد. به همین علت بسیاری از کارشناسان معتقدند در رای گیری بر سر توافق جانسون با اتحادیه اروپا، طیف گسترده‌ای از نمایندگان مجلس با آن مخالفت خواهند کرد.

اولیور لتوین، عضو اخراج شده حزب حاکم محافظه کار به دستور بوریس جانسون، رهبر کنونی این حزب، طرحی را به مجلس ارائه کرده که بر اساس آن‌، باید علاوه بر موضوع مرز در ایرلند شمالی، دیگر شرایط خروج نیز در مجلس بررسی و تصویب شود که به علت امکان پذیر نبودن در مدت کوتاه باقی مانده پیشنهاد کرده است مهلت خروج سه ماه دیگر به تعویق بیافتد.

جانسون تهدید کرد چنانچه این طرح رای بیاورد توافقش را به رای نخواهد گذاشت که این شرایط بر ابهامات برکسیت خواهد افزود. پیتر کایل، نماینده حزب کارگر هم با ارائه طرحی پیشنهاد کرده در صورت رد لایحه توافق دولت و طرح لتوین، خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا رد و آینده انگلیس با اتحادیه اروپا، در یک همه پرسی به رای گذاشته شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.