«سالم زهران» تحلیلگر سیاسی لبنان در مطلبی که پایگاه خبری العهد آن را منتشر کرد، با اشاره به سخنان امروز سید حسن نصرالله درباره تحولات اخیر لبنان گفت: او در هر بار سخنرانی خود، سخنان جامعی ایراد می‌کند که در آن حق مطلب را ادا و همه مسائل را به درستی و به صورت شفاف بیان می‌کند.

وی افزود: سید حسن نصرالله هیچ یک از سوالاتی را که مردم مطرح می‌کنند بدون اینکه پاسخی درست و منطقی و متین به آن بدهد، رها نمی‌کند. وی رویکردی منطقی و هدفمند درباره همه حوادث و رویداد‌ها دارد.

این تحلیلگر لبنانی در ادامه گفت: سید حسن نصرالله در سخنرانی امروز سخنانی دلگرم کننده و حمایتگرانه در برابر معترضانی که اوضاع  اقتصادی آن‌ها را به خیابان کشانده، مطرح کرد؛ و از طرف دیگر هم خواستار حفظ اموال عمومی و دوری از تعرض به آن از سوی تظاهرکنندگان شد.

زهران گفت: اکنون ما در برابر دو مسئله قرار داریم نخست درخواست‌های تظاهرکنندگان خشمگین که باید به آن‌ها به علت این خشمشان حق داد و حاکمیت باید به صدای آنان گوش دهد و حرف هایشان را بشنود و دیگر بخش سیاسی مسئله است که در راس آن، ولید جنبلاط، نماینده سابق و سمیر جعجع، رئیس حزب "نیرو‌های لبنانی" قرار دارند. هر دوی این‌ها تلاش کردند به سعد الحریری، نخست وزیر فشار بیاورند تا به میثاق و پیمان ضربه بزنند.

این تحلیلگر معتقد است در سخنان سید حسن نصرالله باید بر تفکیک و افتراق بین حق مردم که جزو حقوق مشروع و صد در صد قانونی آنان است که البته همراه با نصیحت مهم و مشفقانه به آنان بود تا مطالباتشان به هرج و مرج کشیده نشود و بین اهداف برخی از قوای سیاسی که تلاش کردند تا با موج تظاهرات همراه شوند و موج سواری کنند، تمرکز کرد. چرا که تظاهرات واقعی ناشی از خشم مردمی است، اما ورود جعجع و جنبلاط به این عرصه بخشی از تظاهرات را به تظاهرات برای اهداف سیاسی تبدیل کرده است.

زهران در پایان گفت: مهمترین ویژگی سخنرانی‌های سید حسن نصرالله این است که او فقط یک سخنرانی و اظهارنظر چه در بین مردم یا پشت سر آن‌ها دارد، اما سخنان و مواضع برخی از سیاستمداران لبنان دوگانه است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.