«میچ مک‌ کانل» رهبر اکثریت جمهوری‌ خواه سنای آمریکا در یادداشتی در روزنامه واشنگتن پست نوشت: خارج کردن نیروهای نظامی آمریکا از سوریه یک خطای فاحش راهبردی است. این اقدام به ناامنی بیشتر آمریکا انجامیده، رقبا و دشمنان آمریکا را قوی‌ تر کرده و شرکای مهم ایالات متحده را تضعیف خواهد کرد.

من از مبارزه علیه تروریسم بین‌ المللی در سال‌ های گذشته سه درس گرفته ام. از نظر من، تهدید به سادگی رفع نمی‌ شود، آلترناتیوی برای رهبری ایالات متحده در این مبارزه وجود ندارد و آمریکا چنین نبردی را به تنهایی پیش نمی‌ برد، بلکه نیازمند همپیمانان محلی در هر یک از این مناطق است.

اما متاسفانه اقدامات اخیر دولت، این درس‌ گیری‌ های مهم را بازتاب نمی‌ دهند.

ترکیب خروج آمریکا (از شمال سوریه) و درگیری‌ های خصمانه رو به گسترش میان ترکیه و کردها، یک کابوس راهبردی را برای کشور ما رقم می‌زند.

حتی اگر آتش‌ بس پنج‌ روزه اعلام‌شده در روز پنجشنبه نیز دوام می آورد، باز هم باید اذعان کرد که وقایع هفته گذشته باعث عقب افتادن مبارزه آمریکا با  داعش و دیگر تروریست‌ ها شده است.

چنانچه خروج نیروهای آمریکایی از این منطقه متوقف نشود، این اقدام به نفع «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه، ایران و روسیه تمام خواهد شد.

دولت آمریکا باید کماکان شمار محدودی از سربازان خود در سوریه را نگه دارد، حضور نظامی در عراق و دیگر کشورهای منطقه را حفظ کند و افغانستان را نیز تا زمانی که به اهداف اش نرسیده‌ ، ترک نکند. جنگ‌های آمریکا تنها وقتی بی‌ پایان خواهند بود که آمریکا از پیروز شدن در آنها خودداری کند.

خبرگزاری آلمان در خصوص این یادداشت می نویسد: ​سخنان مک‌ کانل وزنی متفاوت با دیگر جمهوری‌ خواهان دارد. او به عنوان رهبر اکثریت جمهوری‌ خواه در سنای آمریکا یکی از قدرتمندترین سیاستمداران در حزب خود است.

از این «جریان خودی» پیش از این نیز انتقادهایی علیه سیاست ترامپ در سوریه مطرح شده بود، اما شدت هیچ‌ کدام به پای سطور اخیر مک‌ کانل نمی‌ رسد. حتی حملات شدید ترامپ در سال‌ های اخیر به مواضع لیبرال واشنگتن پست نیز باعث نرمش در لحن انتقادی مک‌ کانل نشده است.

گرچه این جمهوری‌ خواه پرنفوذ مشخصا نامی از رئیس جمهور آمریکا نبرده، اما پیام او کاملا روشن است. ترامپ مدت‌ هاست که هدف بازگرداندن نیروهای آمریکایی از ماموریت‌ های خارج از مرزهای این کشور را دنبال می‌ کند و می‌ خواهد به گفته خود، به حضور آمریکا در جنگ‌ های بی‌ پایان خاتمه دهد.

اوایل ماه اکتبر ترامپ جمهوری‌ خواه با خروج سربازان آمریکایی از شمال سوریه راه را برای عملیات نظامی ترکیه علیه شبه‌ نظامیان کرد این منطقه همواره کرد. این تصمیم ترامپ به عنوان چراغ سبز آمریکا به ترکیه برای حمله به کردها ارزیابی شد و مورد انتقاد شدید بین‌ المللی قرار گرفت.

پیش از این حتی نزدیک‌ ترین همراهان و مؤتلفان ترامپ در حزب جمهوری‌ خواه، همچون سناتور «لیندسی گراهام» نیز به شکل علنی علیه سیاست او در سوریه موضع گرفته بودند. اکنون نیز با مک‌ کانل وزنه مخالفان سیاست ترامپ در سوریه به شکل چشمگیری سنگین‌ تر شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.