حسین دهلوی ـ‌ از بزرگان عرصه موسیقی کشورمان ـ صبح روز سه‌شنبه (۲۳ مهر ماه) در سن ۹۲ سالگی دار فانی را وداع گفت.

محمد اسماعیلی در این مراسم بیان کرد: من سخنران نیستم و اساتید بزرگوار هستند. من ۳۰ سال خدمت او بودم و آنچه که موسیقی ملی جان گرفت در زمان او بود و شاگردان زیادی تربیت کرد و هر کسی در رأس موسیقی است امروز از شاگردان او بوده است. سپس شعری را در وصف مرحوم دهلوی خواند. 

همچنین کامبیز روشن روان- آهنگ‌ساز- درباره استاد دهلوی اظهار کرد: استاد حسین دهلوی جزو نسل موسیقیدانانی است که مورد بی‌مهری زیادی قرار گفت. او تنها معلم آهنگساز مولف و رهبر ارکستر نبود و نمی‌توان وجهه‌های هنری او را در اینجا بیان کرد. در دوره مدیریت خود در هنرستان موسیقی شکوفا ترین دوره موسیقی ملی را داشت و مدیریت او استثنایی بود و این را در رهبری ارکستر نیز می‌شد دید. نظم خاصی داشت و می‌دانست با هر هنرجویی چگونه برخورد کند. هر چیزی را بسیار منظم و دقیق انجام می‌داد. من در ارکستر صبا به رهبری او نوازندگی می‌کردم و به یاد دارم هر نوازنده‌ای به هر دلیلی که تاخیر داشت به دلیل نظمی که استاد دهلوی داشت به دلیل تاخیر خود خجالت می‌کشید در گروه بیاید و بنوازد و صبر می‌کرد تا خود استاد از او بخواهد که به صحنه بیاید. مدیریت او مثال زدنی است.

وی ادامه داد: به جرأت می‌توانم بگویم مرح دهلوی یکی از بهترین و شاخص ترین آهنگسازان موسیقی ملی محسوب می شود و هر چه را که نوشته از فرهنگ دقیق ادبی ایرانی برآمده و هر چه که از او می‌شنوید رگه‌های موسیقی ملی در آن وجود دارد. او از ادبیات ایران در آثار خود استفاده زیادی کرده و با شناختی که از فرهنگ موسیقی ایران داشته آثار شاخصی را ساخته است. به یاد دارم زمانی که با استادان مانند زنده یاد حسین تهرانی صحبت می‌کردیم می‌گفتند خجالت می‌کشیدند نوازنده تنبک را به روی صحنه بیاورند ولی او در آن شرایط برروی یکی از آثار استاد تهرانی که قطعه‌ای ساخت که همراه ارکستر بنوازد. کارهای او را باید در تاریخ موسیقی ایران ذکر کرد. باید فرصتی داشت تا آثار او و کارهایی را که کرده را بررسی کرد. کتاب تلفیق شعر او تنها مرجع ما در این زمینه است و سالیان سال آن را در دبیرستان تدریس می‌کرد. او شاید جزو معدود موسیقیدانان ایرانی است که بدون کمک دولت آثار خود را روی کاغذ ثبت کرد و به چاپ رساند که امروزه از مهمترین منابع یادگیری موسیقی ملی ایران به شمار می‌آید. خدماتی که او به موسیقی ایران کرده است کم نیست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.