تحریمهای آمریکا علیه شرکت‌های کشتیرانی چینی، نرخ کرایه نفتکشها را چندین برابر کرده و باعث افزوده شدن نرخ پریمیوم به نفت روسیه شده که در عرض چند روز به شمال آسیا می‌رسد.

تقاضا برای گریدهای نفتی روسیه که در آسیا به فروش می‌روند در یک ماه گذشته پس از حملاتی که به تاسیسات نفتی عربستان سعودی انجام گرفت و باعث جهش قیمتهای نفت شد، قوی بوده است. همزمان پالایشگاههای آسیایی در راستای عمل به مقررات جدید سوخت دریایی پاک که از سال ۲۰۲۰ به اجرا گذاشته می‌شود، گریدهای نفتی دارای سولفور کمتر را پالایش می‌کنند.

افزایش نرخ حمل محموله در دو هفته گذشته باعث شده است خریداران آسیایی خواستار خرید محموله‌هایی مانند نفت روسیه شوند که مسافت کوتاه‌تری حمل می‌شوند.

به گفته معامله‌گران، این عوامل نرخ پریمیوم محموله‌های تک نفت اسپوی روسیه برای دسامبر که از بندر کازمینو بارگیری می‌شوند را افزایش داده و به رکورد حدود ۹ دلار در هر بشکه رسانده است.

نرخ پریمیوم محموله‌های تک نفت سوکول روسیه نیز به حدود ۹ دلار در هر بشکه نسبت به دوبی رسیده که بالاترین حد در پنج سال گذشته است. شرکت اکسون موبیل یک محموله برای بارگیری در دسامبر را در این قیمت فروخت.

پس از این که دسترسی شرکتها به حدود ۳۰۰ نفتکش که معادل سه درصد از ناوگان جهانی است، به دلیل تحریمهای آمریکا محدود شد، نرخ حمل محموله طی چند هفته اخیر افزایش سرسام آوری پیدا کرد.

یک معامله‌گر نفتی در این باره گفت: نفت اورال روسیه امسال عملکرد خوبی داشته که ناشی از تحریمهای آمریکا علیه ایران و ونزوئلا بوده و در حال حاضر نیز اسپو به شکل روشنی از وضعیت فعلی بازار سود می‌برد. تحریمهای آمریکا به سود گریدهای نفتی روسیه شده است.

یک معامله‌گر چینی هم گفت: اگرچه نرخ پریمیوم محموله‌های تک به طور کلی افزایش پیدا کرده اما گریدهای نفتی روسیه به دلیل نرخ کرایه کمتر، مورد علاقه خریداران آسیایی قرار گرفته‌اند. محموله‌هایی که مسافت حمل کوتاه‌تری دارند، جذاب خواهند بود.

طبق آمار رفینیتیو آیکان، چهار روز طول می‌کشد تا یک محموله نفت اسپو از بندر کازمینوی روسیه به بندر شاندونگ چین و سه روز به بندر چیبای ژاپن برسد.

معامله‌گران پیش‌بینی می‌کنند محموله‌های نفت بیشتری از جانب روسیه به مقصد ژاپن بروند زیرا پالایشگاه‌های ژاپنی تولیدشان را در سه ماهه چهارم افزایش می‌دهند تا پیک تقاضای زمستانی را تامین کنند. به گفته آنها، ابهاماتی که پس از حملات هوایی به تاسیسات عربستان درباره تامین نفت سبک این کشور به وجود آمد هم از قیمتهای نفت سبک پشتیبانی کرد.

بر اساس گزارش رویترز، تولید نفت در عربستان سعودی به ۱۱.۳ میلیون بشکه در روز بهبود یافته و در مسیر رسیدن به ۱۲ میلیون بشکه در روز تا پایان نوامبر است اما برخی از معامله‌گران بر این باورند که تعمیر تاسیسات آسیب دیده این کشور مدت طولانی‌تری به طول می‌انجامد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.