رویترز گزارش داد، روز جمعه مسجدی واقع در منطقۀ "جو دره" در حوزه موسوم به "هسکه مینه" در استان ننگرهار در شرق افغانستان، به هنگام برگزاری نماز جمعه هدف انفجارهایی قرار گرفت که دست کم ۶۹ کشته برجای گذاشتند.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای در واکنش به این حمله اظهار کرد: آمریکا همچنان به صلح و ثبات در افغانستان پایبند می‌ماند و به مبارزه‌اش با تروریسم ادامه می‌دهد. ما در کنار مردم افغانستان که صرفاً خواستار صلح و یک آینده آزاد از هر گونه اقدامات منزجرکننده خشونت‌آمیز هستند می ایستیم.

سهراب قادری، یک عضو شورای ولایت ننگرهار گفت: این مسجد که ظرفیت میزبانی از بیش از ۱۵۰ نمازگزار را دارد، به هنگام منفجر شدن بمب‌هایی که در داخل آن کار گذاشته بود، مملو از جمعیت بود.

قادری در جدیدترین آمار از تلفات این انفجارها گفت: ما اجساد ۶۹ تن شامل چند کودک و افراد سالمند را به خانواده‌هایشان تحویل دادیم و حتی ممکن است زیر آوار اجساد بیشتری مدفون باشند.

هر چند که تا کنون هیچ گروه شبه‌نظامی مسئولیت این بمبگذاری را به عهده نگرفته اما دولت افغانستان، شبه‌نظامیان طالبان را مقصر آن دانسته است.

با این حال سهیل شاهین، سخنگوی طالبان هرگونه دست داشتن این گروه در این انفجارها را رد کرده و گفت: شاهدان عینی گفته‌اند که این انفجارها بر اثر حمله خمپاره‌ای نیروهای نظامی وابسته به دولت افغانستان صورت گرفته اند.

اتحادیه اروپا نیز اعلام کرد، این حمله هدفش تضعیف امید به صلح و آشتی در افغانستان بوده است.

 اخیرا سازمان ملل در گزارشی اعلام کرد، در فاصله ماه‌های ژوئیه تا سپتامبر بالغ بر ۴۳۱۳ غیر نظامی در درگیری‌های افغانستان کشته و زخمی شده‌اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.