به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس اختلافات میان آمریکا و ترکیه با توجه به حملات اخیر نیروهای نظامی ترکیه به کردهای سوریه باعث ایجاد یک سوالی اساسی در اذهان عمومی شده و آن این است که در صورت افزایش تنش و اختلاف میان واشنگتن و آنکارا، آیا آمریکا بمب های هسته ای خود را از پایگاه هوایی اینجیرلیک ترکیه خارج خواهد کرد؟

 

دولت آمریکا به طور معمول مکان های تسلیحات هسته ای در خارج از کشور را تصدیق نمی کند. با این وجود، این یک راز آشکار است که ایالات متحده آمریکا حدود ۵۰ بمب هسته ای بی ۶۱ را در پایگاه هوایی اینجیرلیک در جنوب ترکیه ذخیره کرده است.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در هفته گذشته به طور ضمنی تصدیق این ذخایر را تایید کرد هنگامی که یک خبرنگار از وی پرسید چقدر به امنیت بمب‌ها اطمینان دارید؟ وی گفت: "ما مطمئن هستیم. "

در همین رابطه روزنامه نیویورک تایمز در هفته گذشته از «گروگانگیری ۵۰ بمب اتمی» ایالات متحده موجود در پایگاه هوایی اینجیرلیک توسط دولت ترکیه خبر داد.

این روزنامه به نقل از مقام‌های رسمی دولت آمریکا مدعی شده که همزمان با آغاز عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه، ایالات متحده در حال تدارک برنامه‌ای برای تخلیه این بمب‌ها از ترکیه است.

در همین حال روزنامه گاردین اعلام کرده که بمب‌های اتمی موجود در پایگاه هوایی مشترک ترکیه و آمریکایی در جنوب ترکیه از نوع بی۶۱ و مربوط به دوران جنگ سرد است. بنا بر گزارش این روزنامه بریتانیایی محل استقرار آنها در ۱۶۰ تا ۴۰۰ کیلومتری خاک سوریه است.

بنا بر گزارش ها، ترکیه یکی از متحدین ناتو در حال حاضر میزبان تسلیحات هسته ای آمریکا به مدت بیش از ۶۰ سال است.

ذخایر تسلیحات هسته ای آمریکا در پایگاه هوایی اینجیرلیک بخشی از سیاست های ناتو برای پیوند دادن ترکیه و سایر کشورهای عضو با هدف اتحاد برای جلوگیری از جنگ با داشتن تعداد نسبتاً کمی سلاح هسته ای مستقر در اروپا است.

رئیس جمهوری ترکیه روز چهارشنبه ۱۷ مهر از آغاز عملیات نظامی جدید ارتش این کشور در شمال شرق سوریه خبر داد؛ اقدامی که با واکنش تند بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای عربی و غربی رو به رو شده است.

پنجشنبه گذشته مایک پنس معاون رئیس جمهوری آمریکا با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه دیدار کرد. دو طرف در این دیدار به توافق رسیدند که عملیات نظامی ترکیه تا ۱۲۰ ساعت دیگر متوقف شود.

براساس این توافق، شبه‌نظامیان کرد مورد حمله ترکیه باید در این فاصله مناطق تحت نظر آنکارا را ترک کنند تا پس از آن آتش‌بس نهایی اعلام شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.