پنج ناگفته معاملات بورس (سه‌شنبه 30 مهر)

11:59 - 1400/01/21
شاخص بورس تهران امروز با یک نوسان سریع در کمتر از یک ساعت رشد 7200 واحدی را به ثبت رساند اما افزایش عرضه‌ها در مقاطعی منجر به فشار عرضه‌ها در یک فضای پر هرج و مرج و اصلاح موقت شاخص کل شد. امری که با بازگشت تقاضاهای خرید در قیمت‌های منفی شده، آرامش را در دقایق پایانی به بدنه بورس تزریق کرد. در این گزارش با بررسی دقیق‌تر نکات مهم معاملات روز جاری را مرور می‌کنیم.
پنج ناگفته معاملات بورس (سه‌شنبه 30 مهر)

خط‌گیری مستقیم از کدال

یکی از نکات مهم معاملات امروز بازار سهام، واکنش معنادار سرمایه‌گذاران به گزارش‌های 6 ماهه ارسالی در نمادهای بورسی و فرابورسی بود. بازگشت نمادهای دارویی در پی گزارش‌های خوب و تشکیل صف‌های خرید سنگین در نمادهایی نظیر «فباهنر» و «فرآور» از نمونه‌های پررنگ این واکنش‌هاست. اما در این میان یک ایراد مشهود نیز به چشم می‌خورد. حساب‌های خطی سودآوری شرکت‌ها در فضایی که متغیرهای مهم سودآوری شرکت‌ها دستخوش تغییرات اساسی می‌شوند یک اشتباه بزرگ به حساب می‌آید که می‌تواند فعالان بورسی را به قرارگیری اشتباه در موقعیت‌های خرید و فروش رهنمون سازد.

نوسان‌های عجیب و غریب روزانه

نگاه‌ها به مانیتور خیره مانده‌است. سرمایه‌گذارانی که سهام آنها در صفوف خرید بودند با شروع عرضه‌های بعضا موقت به این عرضه‌ها دامن زدند و فواصل بیشترین و کمترین قیمت معامله در بسیاری از نمادها را به درصدهای عجیب و غریبی رساندند. حضور 111 نماد با نوسان روزانه بیش از 9 درصد قیمت در میان 565 نماد بورسی و فرابورسی معامله شده و در حالی‌که نمادهای بازار پایه با محدودیت نوسان نهایتا 6 درصدی در این لیست حضور دارند، حاکی از نوع حاد هیجان در خرید و فروش‌هاست. وقتی بازه نوسان روزانه قیمت‌ها را به 5 درصد برسانیم، تعداد نمادهای درگیر به 312 نماد می‌رسند که در نوع خود قابل توجه است. در برخی نمادها مانند «قشکر» ریزش صف خرید و تبدیل آن به صف فروش و سپس بازگشت به صف خرید را می‌توان یک نمونه تمام عیار سرگیجه به شمار آورد.

عطش بلاتکلیف

علیرغم عطش زیاد بورس‌بازان به خرید سهام در قیمت‌های مثبت و در پی روند خوب پیش‌گشایش، کوچکترین تکانه‌هایی به واکنش‌های سریع معامله‌گران می‌انجامید. این نوع از واکنش‌ها عموما به تعدد خرید و فروش‌ها و پرداخت کارمزدهای معاملاتی زیاد توسط سرمایه‌گذاران خرد منجر می‌شود. اتفاقی که با ایجاد فضای کاذب خرید و فروش موقعیت‌های مناسبی را برای نوسان‌گیری سرمایه‌گذاران حرفه‌ای ایجاد می‌کند. فاصله گرفتن زیاد قیمت‌های آخرین معامله از قیمت‌های پایانی در روز جاری و تحت تاثیر رفتار گیج فعالان خرد، موقعیت‌های خرید مناسبی را در بسیاری از سهم‌ها ایجاد کرد. موقعیت‌هایی که می‌تواند صرفا استفاده از یک نوسان مقطعی بشمار بیاید.

رشد 30 درصدی ارزش معاملات خرد

ارزش معاملات خرد بورس در روز سه‌شنبه به عدد 1329 میلیارد تومان رسید. برای بازاری که در یک هفته گذشته میانگین معاملات خرد 1000 میلیارد تومانی را به ثبت رسانده‌است، افزایش تا سطح فعلی حاکی از رشد بیش از 30 درصدی ارزش معاملات خرد است. در این خصوص هیجان صبحگاهی خریداران و ترس‌هایی که منجر به خرید و فروش‌های زیاد در طول بازار می‌شد دو عامل بسیار اساسی به حساب می‌آیند.

جولان حقیقی‌ها

فعالیت زیاد سهامداران خرد یک آمار دیگر را نیز تغییر داد. پس از یک هفته کاری، خالص تغییر مالکیت از سهامداران حقوقی به حقیقی تغییر یافت. به این معنی که همزمان با افزایش سهم خرید سهامداران حقیقی، شاهد رشد سهم فروش سهامداران حقوقی بودیم. که طی بازارهای اصلاحی از دوشنبه هفته قبل تاکنون این امر برعکس بوده‌است. به طور عمومی می‌توان گفت در روزهای منفی و اصلاحی و با شدت گرفتن فروش حقیقی‌ها، سهامداران حقوقی به عنوان حامی سهام ایفای نقش کردند در حالی‌که امروز بار اصلی رشد بازار به دوش سهامداران حقیقی (یخوانید خرد) بود. لازم به ذکر است ارزش این تغییر مالکیت در روز سه‌شنبه 118 میلیارد تومان بوده‌است که سهام دارویی پرچم‌دار این تغییر مالکیت با جابجایی بیش از 35 میلیارد تومان از سهامداران حقوقی به حقیقی بودند و بانک‌ها و دستگاه‌های برقی در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.