«میشل بارنیه» روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگاران در بروکسل افزود؛ تصمیم‌گیری درباره اعطای مهلت بیشتر برای اجرای برگزیت بر عهده‌ی رهبران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا است.

وی ادامه داد؛ رئیس شورای اروپا در همین رابطه مشغول رایزنی است.

روند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا با بحران جدی مواجه شده است. از یک سو موضع رسمی دولت بوریس جانسون، مخالف تاخیر برگزیت است. اما پارلمان این کشور در جریان رای گیری روزهای گذشته نخست وزیر را وادار کرده است تا در نامه ای به اتحادیه اروپا مهلت برگزیت را به مدت ۳ ماه تمدید کند.

جانسون پس از آن که نمایندگان مجلس به برنامه فشرده او برای تایید توافق خروج انگلیس از اتحادیه اروپا رای مخالف دادند، گفت که به هر قیمتی تا پایان ماه جاری میلادی برگزیت را اجرا می کند. او همچنین قصد دارد تا لایحه برگزاری انتخابات زودهنگام را فعال کند؛ اقدامی که به گفته او به تصمیم شورای اروپا بستگی دارد.

دونالد توسک رئیس شورای اروپا پیشتر گفته بود که به رهبران کشورهای عضو اتحادیه توصیه کرده که با تمدید برگزیت موافقت کنند. این مساله در کنار تهدید دولت محافظه کار و موافقت سایر احزاب سیاسی، احتمال برگزاری انتخابات سراسری را به شدت افزایش داده است.

سخنگوی حزب اصلی مخالف دولت انگلیس امروز گفت:‌ اگر جانسون گزینه خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا را حذف کند، حزب کارگر از انتخابات زودهنگام حمایت می کند. موضعی که از سوی حزب ملی اسکاتلند سومین حزب بزرگ انگلیس مورد حمایت قرار گرفت.

بر اساس آخرین مهلت تعیین شده از سوی اتحادیه اروپا، انگلیس تا پایان ماه جاری میلادی فرصت دارد تا بروکسل را ترک کند. اما روند تحولات به سمت تاخیر برگزیت و برگزاری انتخابات پیش می رود.

برگزیت به زبان انگلیسی مخفف خروج انگلیس از اتحادیه اروپا است که روند آن از ماه مارس سال ۲۰۱۷ با نامه ترزا می به دونالد توسک آغاز شد. در واقع نخست وزیر انگلیس با فعال کردن ماده ۵۰ پیمان لیسبون تمایل انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا اعلام کرد و دو سال فرصت داشت تا درباره چگونگی اجرای برگزیت به توافق برسد.

به رغم این که انگلیس و اتحادیه اروپا در دو نوبت به توافق رسیدند اما پارلمان انگلیس با توافق های حاصل شده مخالف و این مساله روند خروج لندن از بروکسل را بطور جدی با بن بست مواجه کرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.