ترکیه مایل است تا به سامانه‌های دفاع موشکی «اس-۴۰۰» بیشتری تجهیز شود و به همین دلیل دور تازه‌ای از مذاکرات را مقام‌های روس آغاز کرده است.

خبرگزاری «رویترز» چهارشنبه به نقل از «اینترفکس» نوشت که روسیه و ترکیه در حال مذاکره برای تجهیز  بیشتر آنکارا به این سامانه دفاع موشکی هستند.

هیچکدام از منابع خبری ذکر شده به جزئیات بیشتری از گفت‌وگوهای ترکیه و روسیه در این زمینه اشاره نکردند.

بر اساس این گزارش، در بحبوحه تهدیدات آمریکا علیه ترکیه به دلیل توافق  این کشور با مسکو در زمینه خرید سامانه موشکی اس-۴۰۰، منابع نظامی ترکیه مردادماه از تکمیل روند دریافت اولین سامانه اس-۴۰۰ خبر دادند.

ترکیه در دسامبر (دی) ۲۰۱۷ اعلام کرد قرارداد خرید دو سامانه اس-۴۰۰ از روسیه را به ارزش ۲میلیارد دلار نهایی کرده است. بر اساس مفاد قرارداد، ۴۵ درصد هزینه را ترکیه به صورت نقد می‌پردازد و ۵۵ درصد آن را روسیه به صورت وام به ترکیه تقبل می‌کند.

اس -۴۰۰، از محبوبترین سامانه‌های دفاع موشکی حال حاضر در جهان محسوب می‌شود. این سامانه ، توانایی حمل و شلیک سه نوع موشک مختلف را دارد که می‌توانند اهداف متنوعی شامل موشک‌های بالستیک قاره‌پیما، موشک‌های کروز و جنگنده‌های رادارگریز را هدف قرار دهند. شبکه راداری و شناسایی این سامانه می‌تواند همزمان۳۰۰ هدف را شناسایی کرده و با آنها درگیر شود. سقف ارتفاع پوشش هوایی این سامانه، ۲۷ کیلومتر است.

وزارت دفاع ترکیه شهریور ماه ضمن تایید خبر تکمیل دریافت دومین محموله سامانه دفاعی اس-۴۰۰ اعلام کرد که این سامانه در آوریل (اردیبهشت) ۲۰۲۰ فعال خواهد شد.

«مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه نیز در مصاحبه با بخش ترکی شبکه «سی‌ان‌ان» گفت که این سامانه علیرغم هشدارهای آمریکا، فعال خواهد شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.