یک مقام ارشد کاخ سفید گفته دولت آمریکا شواهدی از پاکسازی قومی در شمال سوریه مشاهده نکرده است. 

پیش از این «مارک اسپر»، وزیر دفاع آمریکا در مصاحبه‌ای با سی‌ان‌ان گفته بود در صورتی که شواهدی از پاکسازی قومی در شمال سوریه مشاهده شود، این اقدام مصداق جنایت جنگی خواهد بود که نیروهای ترکیه مرتکب آن شده‌اند. 

«رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه چهارشنبه ۱۷ مهر از آغاز عملیات نظامی جدید ترکیه موسوم به «چشمه صلح» در شمال سوریه خبر داد. وی هنگام آغاز این عملیات مدعی شد که مأموریت نیروهای مسلح ترکیه «ممانعت از ایجاد گذرگاه تروریستی در طول مرزهای جنوبی» است.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه روز گذشته بعد از دیدار با طیب اردوغان گفت که طرفین بر سر حل و فصل درگیری‌ها در مرز ترکیه و سوریه به توافق دست یافته‌اند.

بر اساس این توافق ۱۰ بندی، دو طرف بر تعهدشان برای حفظ تمامیت ارضی سوریه و محافظت از امنیت ترکیه تأکید کردند و طبق مفاد این توافق، همه عناصر «یگان‌های مدافع خلق» (YPG) و سلاح‌های آنها از «منبج» و «تل‌رفعت» سوریه خارج خواهند شد. 

طبق بند سوم توافق، وضعیت فعلی ایجاد شده در منطقه عملیات «چشمه صلح» که تل‌ابیض و رأس العین تا عمق ۳۲ کیلومتری را تحت پوشش قرار می‌دهد، حفظ خواهد شد.

توافق روسیه و ترکیه در حالی صورت گرفته که سه‌شنبه شب آتش‌بس ۵ روزه آنکارا با شبه نظامیان مسلح کُرد همپیمان آمریکا به اتمام می‌رسید و مقام‌های ترکیه‌ای ضمن انتقاد از عمل نکردن آمریکا به وعده‌هایش در خصوص آتش‌بس موقت، از احتمال از سرگیری عملیات نظامی در شمال سوریه خبر داده بودند. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.