به گزارش خبرگزاری آناتولی (ترکیه)، نرخ لیر دربرابر دلار آمریکا ۱.۳ درصد نسبت به روز سه‌شنبه کاهش یافت و از ۵.۸۱۰ لیر به ۵.۷۳۲ رسیده است.

شاخص سهام های اصلی بازار بورس ترکیه نیز ۱.۹۴ درصد نسبت به روز سه‌شنبه افزایش یافت، همچنان که شاخص بخش بانکداری این کشور نیز ۲.۲۷ درصد رشد نشان می‌دهد.

ترامپ روز چهارشنبه اعلام کرد به وزارت خزانه‌داری این کشور دستور داده است، تمامی تحریم‌های وضع شده علیه ترکیه را که ۱۵ اکتبر (۲۳ مهر) به دلیل حمله این کشور به کردها در شمال شرقی سوریه صورت گرفت، لغو کند.

وی اعلام کرد، تحریم‌ها برداشته خواهد شد مگر اینکه اتفاق دیگری رخ دهد که باعث ناراحتی ما شود.

لغو تحریم‌های واشنگتن پس از آن صورت می گیرد که آمریکا و ترکیه پنجشنبه گذشته (۲۵ مهرماه) برای برقراری آتش‌بس ۱۲۰ ساعته در شمال شرق سوریه به توافق رسیده بودند.

براساس این توافق، آنکارا موافقت کرد که از پنجشنبه شب به مدت ۱۲۰ ساعت، حملات خود به شمال شرق سوریه را متوقف کند تا زمینه خروج نیروهای یگان‌های مدافع خلق "ی پ گ" از ۳۲ کیلومتری مرزهای ترکیه فراهم شود و پس از آن، دولت رجب طیب اردوغان آتش‌بس را اعلام می‌کند.

آمریکا ۲۳ مهرماه، سه وزیر انرژی، دفاع و کشور ترکیه و دو وزارت خانه دفاع و انرژی ترکیه را بدنبال حمله آنکارا به شمال شرق سوریه تحریم کرده بود.

ترامپ هم‌چنین اعلام کرده بود، تعرفه‌های واردات فولاد ترکیه را از ۲۵ به ۵۰ درصد خواهد رساند، علاوه بر آن، وزارت بازرگانی نیز مذاکرات تجاری ۱۰۰ میلیارد دلاری با آنکارا را متوقف خواهد کرد.

رئیس جمهوری آمریکا ۱۵ مهرماه نیز دولت ترکیه را تهدید کرد، در صورتی که این کشور اقدامی در سوریه انجام دهد و از خطوط قرمز مد نظر وی فراتر رود، اقتصاد آنکارا را به طور کامل نابود خواهد کرد.

تحریم‌های آمریکا بدنبال حملات ۱۷ مهرماه  ترکیه به شمال شرق سوریه اعمال شد، حملاتی که به نام "چشمه صلح" نامگذاری شده است و مقام‌های آنکارا هدف از آن را مقابله با گروه‌هایی چون حزب کارگران کردستان ترکیه (پ. ک. ک) و یگان‌های مدافع خلق (ی. پ. گ) می دانند که ترکیه آنان را گروه‌های تروریستی می داند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.