اسدالله بادامچیان در نشست ویژه انتخابات دبیران کل احزاب جهت عضویت در کمیسیون ماده ١۰ نحوه فعالیت احزاب و گروه های سیاسی که صبح امروز در وزارت کشور برگزار شد،گفت: زمانی می گفتیم وحده وحده وحده و حالا می گوییم اصلاح طلب و اصولگرا و مستقل. فرقی ندارد هر سه در این کشور هستند و امیدواریم هر نماینده ای که انتخاب می شود نماینده کل احزاب باشد.

وی افزود: کمیسیون ماده ١۰ احزاب بسیار مهم و موثر است که اگر نماینده احزاب هم در آنجا فعال باشد و به نمایندگی از همه احزاب در آنجا فعالیت کند می توان امیدوار بود که فعالیت احزاب به نتیجه خوبی برسد.

در ادامه محمدزارع فومنی دبیرکل حزب مردمی اصلاحات در اظهارنظری از حضور قائم مقام حزب اعتماد ملی به جای دبیرکل انتقاد کرد و گفت: مطابق قانون فقط باید دبیران کل احزاب در اینجا حاضر باشند و حضور قائم مقام ها پذیرفته نیست.

این انتقاد که مورد حمایت برخی از دبیران کل احزاب اصولگرا قرار گرفت با واکنش محمود صادقی روبه رو شد. صادقی که خود دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه هاست گفت: مشخصا در خصوص دو تن از دبیران کل یعنی آقایان کروبی و کمیجانی عذر قانونی وجود دارد و نباید به حضور قائم مقام آنها اشکالی وارد کرد. 

اما در ادامه زارع فومنی بازهم انتقاد کرد و گفت: اگر من بازداشت شوم کمیسیون ماده ١۰ اجازه می دهد که دبیرکل بمانم؟ من اگر محکوم شوم پس قانونا نیز صلاحیت دبیرکلی ندارم.

در ادامه جواد امام گفت: در دستورالعملی که کمیسیون ماده ١۰ تهیه کرده این موضوع پذیرفته شده است. امروز که خانم مافی و دکتر رنجبر به نمایندگی از کمیسیون ماده ١۰ و قوه قضاییه اینجا هستند نمی توانند نظری خلاف دهند.

پروانه مافی در این رابطه گفت: این موضوع بدون هیچ اعمال نظر سیاسی در کمیسیون ماده ١۰ احزاب بررسی و درباره آن بحث شد. قطعا ما این بند از آیین نامه را در آینده اصلاح خواهیم کرد. معذوریت برخی دبیران کل با کسانی که در سفر و جلسه هستند متفاوت است. لذا خواهشمندم به نظر کمیسیون احترام بگذارید.

اما نماینده قوه قضاییه در این باره گفت: تصمیم اخیر کمیسیون ماده ١۰ ایراد قانونی دارد و اگر کسی شکایت کند قابل پیگیری است. 

در ادامه به حضور قائم مقام حزب اعتماد ملی و دو حزب دیگر اشکال گرفته شد و حق رای آنها گرفته شد.

این تصمیم با واکنش الیاس حضرتی مواجه شد و او گفت: اگر قرار بود این تصمیم را بگیرید پس چرا دعوتنامه فرستادید؟ در ادامه جمعی از دبیران کل احزاب جلسه را به نشانه اعتراض ترک کردند و گفته می شود که جلسه از نصاب رای افتاده است ولی بادامچیان در اظهاراتی گفت: رای گیری انجام می شود و آبستراکسیون قیام علیه قانون است و پذیرفته نیست.

کواکبیان نیز گفت: احزاب پیشنهاد دهند که کمیسیون جلسه ای دیگر برگزار کند.

غفوری فرد نماینده احزاب ملی در کمیسیون ماده ۱۰ شد

در نهایت انتخابات دبیران کل احزاب برای عضویت در کمیسیون ماده ۱۰ قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه های سیاسی صبح پنجشنبه در تالار ۶۰۰ نفری وزارت کشور برگزار شد.

۱۶ نفر ابتدا برای نامزدی در این انتخابات ثبت‌نام کرده بودند که با نزدیک شدن به انتخابات تعداد به ۴ نفر رسید. قدرت الله حشمتیان از حزب مستقلین، حسن غفوری فرد و حجت ملکی از حزب اصولگرا، حسین کمالی از  جناح اصلاح طلب ۴ نامزدی بودند که برای این انتخابات باهم رقابت کردند.

۳۶ نفر در این دوره از انتخابات شرکت کردند که حسن غفوری فرد با کسب ۱۹ رای نفر برتر انتخاب شد. قدرتعلی حشمتیان ۱۶ رای و حسین کمالی ۱ رای کسب کرد.

براساس این گزارش این انتخابات با حضور اعضای کمیسیون ماده ۱۰ حمید ملانوری دبیرکل کمیسیون ماده ۱۰، رنجبر نماینده قوه قضاییه،  پروانه مافی نماینده مجلس در وزارت کشور، اسدالله بادامچیان و راه چمنی نماینده احزاب در وزارت کشور برگزار شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.