به گزارش تارنمای وزارت خارجه فرانسه، سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره تفاهم نامه روسیه و ترکیه درباره کنترل مرزها و خروج کردها از شمال سوریه به آخرین نکات مطرح شده در گفت و گوهای رئیس جمهوری فرانسه با همتایان ترک و روس خود و اعلام آمادگی اش برای یک دیدار بین روسای جمهوری و دولت های انگلیس، آلمان و فرانسه  با ترکیه در خصوص حل بحران سوریه اشاره کرد.

او گفت: آتش بس جدید باید با پیشرفت در سه هدف اولویت دار در منطقه شامل ادامه مبارزه با تروریسم داعش و حفظ نتایج به دست آمده توسط ائتلاف بین المللی(ضد داعش) با توجه به نشست وزیران ائتلاف که ما پیشنهاد دادیم،  حفاظت از جمعیت غیرنظامیان و جلوگیری از فاجعه انسانی جدید با از سرگیری روند دستیابی به یک توافق سیاسی جامع در زمینه بحران سوریه مطابق با مفاد مندرج در قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد همراه باشد.

روسیه و ترکیه درجریان مذاکرات «ولادیمیر پوتین» و «رجب طیب اردوغان» که بیش از ۶ ساعت و نیم به طول انجامید به توافق ۱۰ ماده‌ای درباره سوریه دست یافتند که مهمترین بخش آن تفاهم بر سر خروج تمام واحدهای متعلق به شبه نظامیان کرد از نزدیکی مرز ترکیه از جمله منبج و مناطق حومه آن عنوان شده است.

در ماده‌ای از این تفاهمنامه خاطرنشان شده است که وضعیت کنونی در منطقه اجرای عملیات چشمه صلح بین مناطق «تل ابیض» و «راس العین» تا عمق ۲۳ کیلومتری حفظ خواهد شد.

سران روسیه و ترکیه در این توافق براهمیت توافقنامه ۱۹۹۸ عدن درباره سوریه تاکید کرده‌اند و براساس بند دیگری از این تفاهمنامه توافق شد که همه واحدهای شبه نظامیان کرد از منبج و مناطق حومه آن باید خارج شوند.

در بند نخست این تفاهمنامه سران روسیه و ترکیه برحفظ تمامیت ارضی و یکپارچگی سرزمینی سوریه تاکید کردند اما در بند دیگری گفته شد که مبارزه با هرگونه مظاهر تروریستی در سوریه را ادامه خواهند داد.

طرف‌های روسی و ترکیه‌ای توافق کردند که به یافتن راهکار سیاسی در چارچوب مذاکرات آستانه ادامه می‌دهند.

نیروهای دمکراتیک سوریه (قسد) چهارشنبه شب در بیانیه‌ای از نقش روسیه در توقف درگیری‌های ترکیه در شمال شرق سوریه قدردانی کردند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.