کاخ کرملین امروز (پنجشنبه) اعلام کرد که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه برای میانجی‌گری بین مصر و اتیوپی جهت حل اختلافات مربوط به سد النهضه آمادگی دارد.

این بیانیه کاخ کرملین در حالی صادر شد که «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر و «آبی احمد» نخست‌وزیر اتیوپی در روسیه بسر می‌برند و صبح امروز در حاشیه اجلاس سوچی با یکدیگر دیدار کردند.

«دیمتری بیسکوف» سخنگوی کرملین امروز پنجشنبه گفت که پوتیسن در دیدار با سران اتیوپی و مصر پیشنهاد میانجی‌گری مسکو را مطرح و بر آمادگی برای ارائه کمک به حل شدن اختلافات دو کشور تأکید کرد.

بیسکوف افزود که اجلاس سوچی فرصت خوبی برای برگزاری دیدارهای دوجانبه و مذاکرات مستقیم درباره مسائلی است که باعث نگرانی دو طرف شده است.

روابط میان قاهره و آدیس آبابا بر سر سد «النهضه»، متشنج است و مذاکره دو طرف با حضور سودان پس از ماه‌ها در خارطوم به شکست انجامیده است.

دو روز پیش نخست‌وزیر اتیوپی در جلسه پارلمان این کشور با تهدید به جنگ با مصر گفت که در صورت ورود اجباری به جنگ بر سر سد النهضه، میلیون‌ها نفر را برای مقابله بسیج خواهد کرد.

این سخنان ابی احمد واکنش دولت مصر را در پی داشت و وزارت خارجه این کشور در بیانیه‌ای گفت که از اظهارات «آبی احمد» غافلگیر شده است.

سد النهضه بر روی رود نیل آبی در کشور اتیوپی و در ۴۰ کیلومتری مرز سودان در حال ساخت است. ساخت سد به طور رسمی و عملی از سال ۲۰۱۱ آغاز شده و پیش بینی‌ می‌شود سال ۲۰۲۰ ساخت آن به پایان رسیده و تا سال ۲۰۲۲ آبگیری شود. دولت مصر آبگیری این سد را فاجعه اقتصادی -اجتماعی برای خود می‌داند و در مقابل دولت اتیوپی با ساخت سد می‌تواند به بزرگترین صادرکننده برق در آفریقا تبدیل شده و اقتصاد خود را توسعه دهد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.