زلنسکی و تیم او به‌طور مشخص فشاری که از سوی ترامپ و وکیلش «رودی جولیانی» در خصوص انجام تحقیقات علیه فرزند «جو بایدن» رقیب انتخاباتی او احساس می‌کردند را ابراز داشته‌اند.

این در حالی است که پیش‌تر گمان می‌رفت ترامپ اولین بار در تماس تلفنی ماه ژوئن از زلنسکی درخواست کرده تحقیقاتی درباره پرونده دریافت مبالغ هنگفت توسط «هانتر بایدن» جهت عضویت در هیئت مدیره یک شرکت گاز در اوکراین انجام دهد.

به گفته این مقام آگاه، زلنسکی ۷ ماه می امسال (۱۷ اردیبهشت) دو هفته پیش از آغاز به کارش به‌عنوان رئیس‌جمهور، با مشاورانش جلسه‌ای با موضوع مسائل انرژی تشکیل داد اما محور صحبت‌های جلسه به نحوه مواجه شدن با فشارهای حلقه ترامپ تغییر کرد.

در این جلسه دو تن از مشاوران زلنسکی، مالک یکی از شرکت‌های بزرگ انرژی اوکراین و یک فرد آمریکایی عضو هیئت نظارت این شرکت حضور داشتند.

پیش‌تر، ترامپ در تماسی تلفنی در تاریخ ۲۱ آوریل (۲ اردیبهشت) پیروزی زلنسکی در انتخابات ریاست‌جمهوری را تبریک گفته بود اما متن کامل این تماس هیچ‌گاه منتشر نشد و مشخص نیست که آیا ترامپ در همان تماس نیز با زلنسکی درباره تحقیق درباره پسر بایدن صحبت کرده بود یا خیر.

در بخش‌هایی که از تماس تلفنی ۲ اردیبهشت که منتشر شده است، ترامپ از زلنسکی می‌خواهد «ریشه‌های فساد را قطع کند».

با این حال، در تماس تلفنی ترامپ و زلنسکی در تاریخ ۲۵ ژوئن (۴ تیر) ترامپ به‌طور روشنی کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین به انجام تحقیقات علیه پسر بایدن مشروط می‌شود. متن مکالمات این تماس موجب شد دموکرات‌های کنگره آمریکا بتوانند تحقیقاتی را با هدف استیضاح ترامپ کلید بزنند.

روز سه‌شنبه «ویلیام تیلور» سفیر آمریکا در اوکراین برای شهادت دادن علیه ترامپ در مجلس نمایندگان آمریکا حاضر شد. او در جمع اعضای کمیته‌های امور خارجه، اطلاعاتی و نظارت مجلس نمایندگان آمریکا گفت که «گوردون سانلند»، سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا به او گفته که ترامپ اعطای این بسته کمک را به اعلان علنی تحقیقات از جو بایدن و پسرش مرتبط کرده است. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.