پیترسون در مصاحبه با روزنامه سعودی «الشرق الاوسط»، همچنین خواستار در نظرگرفتن منافع همه گروه ها و عناصر موجود در شمال شرقی سوریه و توجه به دغدغه های امنیتی ترکیه شد.

وی همچنین بر اهمیت دست یابی به راهکارهای سیاسی در شمال غربی و شمال شرقی سوریه تاکید کرد.

فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه با «پیچیده» خواندن اوضاع ادلب، گفت: باید به راه حلی  دست یابیم که امنیت غیرنظامیان را تضمین کند و در عین حال به موضوع گروه های تروریستی هم بپردازد و مانع از فعالیت مجدد آنها شود.

پیترسون بر اهمیت اجتناب از عملیات نظامی فراگیر در شمال شرق سوریه تاکید و تصریح کرد که این اقدام، کمکی به حل مشکل نمی کند و تبعات گسترده ای برای غیرنظامیان دارد.

این مقام سازمان ملل، با اشاره به بیانیه اخیر روسیه و ترکیه درباره شرق فرات و حضور ۵ ارتش در سوریه، گفت: وقتی مسئله به روند سیاسی مربوط است، معتقدم که روسیه و ترکیه اطمینان دارند چارچوب روند سیاسی در سوریه همان قطعنامه ۲۲۵۴ است.

وی در بخش دیگری از سخنانش، نشست های کمیته قانون اساسی سوریه را که قرار است چهارشنبه آتی در ژنو برگزار شود، «لحظه تاریخی» توصیف کرد و گفت: این مسئله راه را برای رسیدن به یک راه حل فراگیر درباره بحران سوریه باز می کند و تضمینی برای اجرای انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری با نظارت سازمان ملل خواهد بود.

شمال و شمال شرق سوریه از ۲۵ مهرماه شاهد عملیات نظامی ترکیه علیه شبه نظامیان کُرد سوری بود.

این عملیات پس از توافق ترکیه و روسیه در سوچی و عقب نشینی شبه نظامیان کُرد متوقف شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.