«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا امروز پنجشنبه گفت وقت آن است کُردها  به سمت «مناطق نفتی» بروند. 

ترامپ در توئیتر نوشت: «میدان‌های نفتی که در سخنرانی دیروز من درباره ترکیه/کُردها درباره آن صحبت شد تا وقتی که ایالات متحده با کمک کُردها آنها را تصرف کند در اختیار داعش بود. هیچ‌گاه اجازه نخواهیم داد داعشِ دوباره جان‌گرفته این میادین را در اختیار بگیرد.»

او در پیامی دیگر نوشت: «واقعاً از صحبت با ژنرال مظلوم عبدی (فرمانده نیروهای دموکراتیک سوریه) لذت بردم. او کاری که ما انجام داده‌ایم را تحسین می‌کند و من هم کاری که کُردها کرده‌اند را تحسین می‌کنم. شاید وقت آن است که کُردها عزیمت به سمت مناطق نفتی را آغاز کنند.»

ترامپ در یک سخنرانی روز چهارشنبه گفته بود: «کشورهای منطقه، باید سرانجام برای کمک به سوریه و ترکیه جهت نظارت بر مرزهایشان قبول مسئولیت کنند. ما از کشورهای دیگر هم می‌خواهیم مشارکت کنند. ما از نفت محافظت کرده‌ایم و بنابراین، شمار کمی از نیروهای آمریکایی در مناطقی که در آنها نفت وجود دارند باقی خواهند ماند و ما از این مناطق حراست خواهیم کرد و در آینده تصمیم می‌گیریم که با آن چکار کنیم.»

پیش از این رسانه‌های آمریکا گزارش داده بودند «لیندسی گراهام»، نماینده جمهوری‌خواه مجلس سنای آمریکا و یک تحلیلگر فاکس‌نیوز برای اینکه ترامپ را به نگاه داشتن نیروهای آمریکایی در مناطق نفت‌خیز سوریه مجاب کنند با او رایزنی کرده‌اند. 

 ان‌بی‌سی‌نیوز سه‌شنبه شب به نقل از منابع آگاه گزارش داد چند روز بعد از آنکه «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا تصمیم به خارج کردن نظامیان آمریکایی از سوریه گرفت یک سناتورجمهوری‌خواه و چند نفر دیگر از  معتمدان ترامپ دو بار به کاخ سفید رفتند تا نظر او را عوض کنند. 

«جک کین»، ژنرال بازنشسته آمریکایی و یکی از تحلیلگران شبکه خبری فاکس‌نیوز (شبکه محبوب ترامپ) ابتدا روز ۸ اکتبر تلاش کرد موقعیت سوریه، ترکیه و عراق را روی نقشه به ترامپ نشان دهد. او سپس مقر میدان‌های نفتی در شمال سوریه که تحت کنترل آمریکا و شبه‌نظامیان کرد بود را به ترامپ نشان داد. 

کین به ترامپ گفته اگر نظامیان آمریکایی از سوریه خارج شوند این نفت‌ها به دست ایران می‌افتد. او یکبار دیگر روز ۱۴ اکتبر، این بار با حضور لیندسی گراهام هم یکبار دیگر همین کار را انجام داد. او به ترامپ نقشه‌ای نشان داده و گفت که تقریباً سه چارم میدان‌های نفتی سوریه در همین منطقه‌ای قرار دارد که نیروهای آمریکا در آن مستقرند. 

گراهام و کین به ترامپ گفته‌اند که ایران آماده حرکت به سمت این میادین نفتی است و پس از خروج آمریکا حریم هوایی این منطقه را در اختیار خواهد گرفت. 

کاخ سفید حدود دو هفته پیش بعد از گفت‌وگوی تلفنی ترامپ و «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد که نیروهای آمریکایی از مناطق نزدیک به نوار مرزی سوریه و ترکیه عقب‌نشینی می‌کنند. بسیاری، این اقدام را چراغ سبز واشنگتن به آنکارا برای انجام عملیات علیه شبه‌نظامیان کرد در این مناطق تفسیر کرده‌اند.

«رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه روز چهارشنبه ۱۷ مهر از آغاز عملیات نظامی جدید این کشور در شمال سوریه خبر داد. وی اسم رمز این عملیات را «چشمه صلح» عنوان کرد و مدعی شد که مأموریت نیروهای مسلح ترکیه  «ممانعت از ایجاد گذرگاه تروریستی در طول مرزهای جنوبی» است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.