نشریه "اکونومیک تایمز" روز جمعه نوشت: همکاری هند و آمریکا برای توسعه تکنولوژی پهپاد بر اساس توافقنامه همکاری های راهبردی و تجارت میان دو کشور صورت می گیرد.

آلن ام لورد  معاون وزیر دفاع آمریکا در زمینه دستیابی و توسعه تکنولوژی نظامی در دهلی نو گفت: همکاری دو کشور می تواند در زمینه توسعه فناوری جنگ پهپاد ها، سلاح های سبک و سیستم های شبکه ای باشد.

این درحالی است که به گفته این مقام آمریکایی پروژه همکاری و سرمایه گذاری در تکنولوژی تولید موتور جت با هند لغو شده است.

وی افزود: ما نتوانستیم در زمینه تکنولوژی های قابل صادرات آمریکا با طرف هندی به توافق برسیم. بنابراین پروژه تولید موتور جت لغو شده است. در این زمینه محدودیت صادرات نظامی آمریکا وجود دارد. اما زمینه بسیاری در زمینه تکنولوژی هوایی وجود دارد که دو کشور می توانند با هم همکاری داشته باشند.

همچنین همکاری هند و فرانسه در زمینه تکنولوژی موتور جت لغو شده است. این پروژه بخشی از قرارداد دو کشور برای خرید جنگنده های رافائل بود.

به گفته مقامات هندی حدود ۶۰۰ هزار پهپاد به صورت غیر قانونی در این کشور توسط افراد متفرقه به پرواز در می آیند که این امر می تواند یک تهدید بالقوه برای امنیت هند باشد.

سازمان های امنیتی هند که به دلیل افزایش تنش ها میان هند و پاکستان در حالت آماده باش قرار دارند، اکنون در حال توسعه تکنولوژی برای مقابله با یک حمله توسط پهپاد ها می باشند.

از سوی دیگر دهلی نو مشغول توسعه پهپادهای ساخت داخل است و قصد دارد آنها را در مرزهای مشترک خود با چین و پاکستان مستقر کند.

سازمان توسعه و تحقیقات دفاعی هند( DRDO)  سال گذشته پهپاد بومی این کشور به نام "رستم ۲" را با موفقیت آزمایش کرد.

هند در حال توسعه سه پهپاد به نام "رستم ۲"، "رستم ۱" و "رستم اچ"  می باشد.

مأموریت شناسایی و نظارت هوایی بیشترین حجم کاری پهپادها را در سراسر دنیا به خود اختصاص می دهد.یکی از مزیت های مهم این وسائل در مأموریت های شناسایی، توانایی پرواز چند ساعته تا چند روزه روی هدف به صورت مداوم است، کاری که ماهواره های جاسوسی قادر به انجام آن نیست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.