منابع آگاه به بلومبرگ اظهار کردند چین خرید بیشتر محصولات آمریکایی را در دورهای بعدی مذاکرات تجاری مورد بررسی قرار خواهد داد.

خرید ۲۰ میلیارد دلاری چین از آمریکا، مشابه سطح وارداتش در سال ۲۰۱۷ پیش از آغاز وضع تعرفه ها از سوی آمریکا خواهد بود.

به گفته منابع آگاه از مذاکرات تجاری، چین در صورت رفع تعرفه‌های تنبیهی در دومین سال توافق تجاری میزان خرید محصولات آمریکایی را به ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلار افزایش خواهد داد. با این حال این منابع به این که نخستین سال توافق چه زمانی آغاز می‌شود یا چه زمانی چین خرید محصولات کشاورزی به میزان ۲۰ میلیارد دلار را آغاز خواهد کرد، اشاره ای نکردند.

این دو کشور پس از مذاکراتی که اوایل ماه میلادی جاری در واشنگتن برگزار شد و در جریان آن آمریکا موافقت کرد تعرفه‌ها روی واردات کالاهای چینی را در اکتبر افزایش ندهد و چین با خرید محصولات کشاورزی و سایر امتیازات موافقت کرد، سرگرم کار روی جزییات یک توافق محدود هستند. اگر مذاکرات به خوبی پیش رود، ممکن است توافقی در جریان دیدار ماه آینده روسای جمهور دو کشور در شیلی امضا شود. ویلبر راس، وزیر بازرگانی آمریکا گفته است هر گونه توافق درباره مسائل ساختاری در دو فاز بعدی مذاکرات انجام خواهد شد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، چین برای زمینه چینی امضای فاز اول توافق تجاری، خرید از آمریکا را افزایش داده است. پکن هفته جاری خرید ۱۰ میلیون تن سویای آمریکا را معاف از پرداخت عوارض اعلام کرد و قصد دارد خرید چهار تا پنج میلیون تن غلات دیگر شامل ذرت و گندم را تایید کند.

اگر این توافق تکمیل شود، برای کشاورزان و شرکتهای آمریکایی که از جنگ تجاری آسیب دیده‌اند، اندکی آسودگی خاطر فراهم خواهد کرد. ترامپ اعلام کرده که تحت این توافق، چین سالانه ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلار از محصولات کشاورزی آمریکایی را خریداری خواهد کرد و همچنین این توافق شامل دستورالعملی درباره نحوه مدیریت ارزش یوان است. بعلاوه چین حمایت از مالکیت معنوی آمریکایی را تحکیم خواهد کرد و به شرکتهای خدمات مالی آمریکایی دسترسی بیشتری به بازار چین فراهم می‌کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.