پس از حضور ناگهانی ناطق‌نوری در جلسه جامعه روحانیت آن هم پس از ۱۰ سال، گمانه‌زنی‌ها درباره ادامه این حضور و پررنگ‌تر شدن حضور ناطق‌نوری در فضای سیاسی کشور داغ شده است.

اینکه ناطق‌نوری پس از ۱۰ سال چه فکری در سر دارد و آیا قصد بازگشت به سیاست را دارد یا نه. نکته‌ای که غلامرضا مصباحی مقدم درباره آن می‌گوید که «رفتار آقای ناطق در این جلسه نشان نمی‌‌داد که تصمیمی برای ورود به مسائل انتخاباتی دارد».

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در گفتگو با روزنامه سازندگی درباره مخالفت‌ها با حضور ناطق‌نوری در جلسه جامعه روحانیت هم گفت: هیچ مخالفتی با حضور ایشان وجود نداشت.

وی درباره جزئیات این جلسه هم گفت: آنچه در این جلسه از جناب ناطق شنیدیم، ابراز تمایل ایشان برای دیدار با دوستان بود و البته اعضاء هم از ایشان خواستند که مرتب در جلسات آتی هم شرکت کنند، اما ایشان وعده‌‌ای در این باره ندادند. معنا و مفهوم این مساله نیز این است که ممکن است گاهی در جلسات شرکت کنند.

غلامرضا مصباحی‌مقدم در پاسخ به این سوال که «این دیدار پایان دلخوری سال ۸۸ ناطق‌نوری از جامعه روحانیت مبارز است» هم گفت: طبعا می‌‌توانیم این تفسیر را داشته باشیم که گذشت زمان به مرور دلخوری را برطرف کرد.

 

او درباره اینکه چرا زودتر از ناطق نوری دعوت نشده بود هم گفت: مکرر به ایشان گفته شد و به دفعات با ایشان صحبت شد. یکبار خود من خدمت ایشان به مدرسه‌‌ای که در لواسانات دارند رفتم و مفصل صحبت کردیم. ایشان از حضور امتناع می ‌کردند اما هرگز چیزی از دلخوری از جامعه نیز بیان نکردند.

مصباحی مقدم هم‌چنین در این مصاحبه تائید کرد که آیت‌الله‌ مهدوی‌کنی در جلسه و جمعی در حرم امام‌(ره) به آقای احمدی‌نژاد درباره اظهاراتش درباره مناظره‌های ۸۸ تذکر داده است.

او درباره پیگیری برای حضور حسن روحانی در جلسات جامعه روحانیت مبارز گفت: آقای روحانی هیچ‌گونه علامتی که حکایت از اراده برای نیامدن باشد نداشته‌‌اند از این جهت هم ما یکبار در دوره دوم ریاست‌جمهوری از طرف جامعه روحانیت ملاقات کردیم که ایشان برای حضور و شرکت در جلسات ابراز تمایل هم کردند، منتهی ایشان مطرح کردند که با توجه به اینکه ریاست‌جمهوری اقتضا نمی‌‌کند که ایشان راحت بتواند در اینگونه از جلسات شرکت کند، مناسب است که اگر بنا بر حضور ایشان است جلسات جامعه روحانیت در محل دفتر رئیس‌‌جمهور برگزار شود.

سخنگوی جامعه روحانیت نقدها به جامعه روحانیت درباره حفظ نکردن افرادی مانند آیت‌الله هاشمی و ناطق نوری در این تشکل را وارد ندانست و گفت: چنین نقدی از اساس در بین نیست. در مورد مرحوم هاشمی مساله مشابه آقای روحانی بود. هیچ‌گاه آقای هاشمی سخنی از نیامدن و تصمیم برای نیامدن به جلسات جامعه روحانیت مبارز نداشت، بلکه ابراز تمایل نیز می‌‌کرد. منتهی ایشان مطرح می‌‌کردند که چون هرجا بروند حضور ایشان به دلیل مباحث حفاظت فیزیکی و امنیت محیط مایه زحمت مجموعه می‌‌شود، مطرح می‌‌کردند که اگر بحث حضور ایشان مطرح است باید جلسات در دفتر ایشان برگزار شود. خاطرم هست که تا سال ۸۸ این مکرر اتفاق می‌‌افتاد اما از آن پس دیگر این مساله اتفاق نیفتاد.

 وی افزود: جامعه روحانیت مبارز مشی معتدل دارد و هرگز تندروی و کندروی نداشته است. این مساله‌‌ای تاریخی است و حضور آقای ناطق چیزی را درباره مشی جامعه روحانیت تغییر نمی ‌دهد.

مصباحی مقدم درباره کمرنگ شدن نقش شیخوخیت در میان اصولگرایان پس از فوت آیت‌الله مهدوی کنی گفت: قبل از فوت ایشان مساله شیخوخیت خیلی پررنگ و برجسته بود نه پس از رحلت ایشان چیزی تغییر کرده است. آنچه اخیرا نیز رخ داده است مراجعه از جانب مجموعه اصولگرا به جامعه روحانیت مبارز است.

وی درباره تاثیرگذاری جامعه روحانیت بر شورای وحدت هم گفت: بحث ما استفاده از شاخص‌های انقلابی و ارزشی بودن و داشتن تخصص متناسب با مجلس برای کاندیداهای مجلس آینده است اما بنا نداریم در میدان انتخابات میدان‌دار باشیم کما اینکه همواره جایگاه هدایتی – نظارتی و احیانا محوریت برای خود قائل بوده ایم و در شرایط جدید جایگاه هدایتی و نظارتی و داوری برای خود قائل هستیم. تصور می‌کنم همه نشانه‌ها حکایت از استقبال از این نقش جامعه  روحانیت است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.