رسانه‌های جمهوری آذربایجان در انعکاس این  سفر، سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در هیجدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد و نیز دیدار دوجانبه روحانی با علی اف را در کانون توجه قرار دادند.

خبرگزاری "آپا" در گزارشی با عنوان "رئیس جمهوری ایران اعضای جنبش عدم  تعهد را به  موضع گیری علیه هژمونی آمریکا دعوت کرد" سخنرانی روحانی در اجلاس سران را به طور مشروح انعکاس داد.

بنا به این گزارش، رئیس جمهوری ایران در این اجلاس گفت که آمریکا در حال حاضر برای رسیدن به اهداف سیاسی خود دست به ترور اقتصادی علیه کشورهای مستقل می زند.

 پایگاه خبری روسی زبان "حقین.آذ" نیز در گزارشی با عنوان "روحانی آمریکا را در توسل به ترور اقتصادی متهم کرد " نوشت: رئیس جمهوری ایران در اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد گفت که آمریکا  در زمینه برقراری یکجانبه گرایی در جهان تلاش می کند ولی تقویت کشورهای در حال توسعه نشانه مقاومت برابر هژمونی آمریکا می باشد.

بنا به این گزارش، روحانی همچنین آمریکا را به راه انداختن مناقشات در نقاط مختلف جهان و نیز ترویج تجزیه طلبی و تروریسم متهم کرد.

خبرگزاری رسمی "آذرتاج" به دیدار دوجانبه روسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در باکو پرداخت و نوشت: الهام  علی اف این سفر را فرصتی مناسب برای بررسی دستور کار روابط دو جانبه و برنامه های فعالیت آتی مشترک ایران و جمهوری آذربایجان توصیف کرد.

روزنامه "ینی مساوات" نیز در گزارشی نوشت: روحانی در سفر به باکو اعلام کرد که ایران همواره در کنار جمهوری آذربایجان بوده و خواهد بود.

رئیس جمهوری ایران همچنین از سطح روابط دو کشور ابراز رضایت کرد و گفت که ظرفیت‌های خوبی برای گسترش همکاری دو کشور در حوزه‌های مختلف وجود دارد.

خبرگزاری "ترند" جمهوری آذربایجان نظر محسن پاک آیین سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در باکو درباره سفر روحانی جویا شد و نوشت: در سال‌های اخیر و به خصوص در دوره فعالیت دولت فعلی ایران روابط دو کشور بطور قابل توجه توسعه یافته است.

به گفته پاک آیین، سفر رئیس جمهوری ایران به جمهوری آذربایجان از نظر بررسی چشم انداز گسترش همکاری دو کشور بسیار مهم است.

"ترند" در گزارشی دیگر به سخنرانی رئیس جمهوری ایران در اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد پرداخت و نوشت: روحانی آمریکا را به دخالت در امور داخلی دیگر کشورها متهم کرد.

بنا به این گزارش، رئیس جمهوری ایران گفت که آمریکا برای دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر به روش‌های مختلف متوسل می شود و از ابزارهای اقتصادی استفاده می‌کند که آن هم چیزی به جز ترور اقتصادی نمی‌باشد.

پایگاه های خبری "رپورت"، "تلگرام"، روزنامه های رسمی "آذربایجان" ، "خلق" و  نیز شبکه های تلویزیونی " آذ .تی وی"، "آ .تی وی"، "لیدر"، "اسپیس" و "خزر" در گزارش ها خبری خود دیدار رئیس جمهوری ایران با همتای آذربایجانی خود و نیز سخنرانی روحانی در اجلاس سران کشورهای جنبش عدم تعهد را انعکاس دادند.

هیجدهمین اجلاس دو روزه سران کشورهای عضو  جنبش عدم تعهد امروز (جمعه) با حضور رئیس جمهوری ایران در باکو آغاز به کار کرد. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.