خبرگزاری فرانسه گزارش داد، اظهارات روز گذشته (جمعه) این مقام آمریکایی در حالی منتشر شده که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا چند روز پیش تحریم ها علیه ترکیه را به دلیل حمله به شبه نظامیان کرد در شمال سوریه لغود کرد.

اما تنش ها میان ترکیه و آمریکا پابرجاست به این دلیل که آنکارا به دلیل خرید سیستم دفاع موشکی «اس ۴۰۰» از روسیه از سوی کاخ سفید با تدابیر تنبیهی روبرو است.

در همین حال این مقام وزارت خارجه آمریکا که خواست نامش فاش نشود، روز گذشته گفت: شاید در آنکارا یکسری افراد آرام و خونسرد وجود داشته باشند که می‌گویند محض رضای خدا این سیستم دفاع موشکی را فعال سازی نکنید.

وی همچنین عنوان کرد: به نظر نمی رسد که ترکیه سیستم «اس ۴۰۰» را فعال سازی کرده باشد.

این مقام وزارت خارجه آمریکا افزود: همچنان اقداماتی برای متقاعد کردن ترکیه برای کنار گذاشتن سیستم «اس ۴۰۰» در جریان است.

این موضع گیری از سوی آمریکا در حالی مطرح شده که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه همچنان در راستای تحکیم روابط با روسیه گام برمی دارد.

«لیندسی گراهام» سناتور جمهوریخواه و با نفوذ آمریکایی و هم پیمان ترامپ اخیرا اعلام کرد که بطور مستقیم به ترکیه گفته با عدم فعال سازی سیستم «اس ۴۰۰» از اعمال تحریم های آمریکا جلوگیری کند.

براساس یک قانون آمریکا مصوب سال ۲۰۱۷، واشنگتن به اعمال تحریم ها علیه هر کشوری که تبادلات نظامی چشمگیری با دشمنان آمریکا از جمله روسیه دارد، ملزم می شود.

اردوغان چندی پیش خرید سامانه «اس ۴۰۰» روسی را ضرورتی برای صلح منطقه دانست و اعلام کرد که فرآیند نصب آن در ماه آوریل ( فروردین ۹۹) تکمیل می‌شود.

وی درباره سامانه پدافند هوایی «اس ۴۰۰» اظهار داشت: این اقدام برای صلح منطقه ضروری بود. این سامانه تهاجمی نبوده و دفاعی است و ما نیز به چنین پدافندی نیاز داشتیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.