به گزارش اسپوتنیک، «فیصل مقداد» معاون وزیر خارجه سوریه روز شنبه در سخنرانی خود در هجدهمین نشست «جنبش عدم تعهد» در باکو اظهار داشت: «اسرائیل ذینفع اصلی جنگ در سوریه و سایر بحرانها در خاورمیانه است، و دمشق از حق حاکمیت خود بر بلندیهای اِشغالی جولان حمایت خواهد کرد».

مقداد در ادامه افزود: «ما همه می دانیم که نخستین ذینفعِ رخدادها در سوریه و منطقه رژیم غاصب صهیونیستی است که دهه ها هیچگونه مجازاتی علیه آن اعمال نشده است. اسرائیل افزون بر جنایتهایش علیه پناهجویان سرزمینهای اشغالی نه تنها سرزمینهای فلسطین و بلندیهای جولان سوریه و بخشهایی از لبنان را اشغال کرده، بلکه به تجاوزهای بی سابقه ای علیه کشور سوریه و سایر کشورهای منطقه دست زده است».

معاون وزیر خارجه سوریه این وضعیت را عامل احتمالی «سناریوهای پیش بینی نشده و تهدیدها علیه صلح و امنیت بین المللی» دانست.

مقداد همچنین گفت: «از این رو ما بار دیگر تصریح می کنیم که جنگ تروریستی علیه سوریه و حملات پیاپی به یکپارچگی سرزمینی این کشور سبب نخواهد شد که ما از مبارزه خود بر پایه حقوق بین الملل و قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل دست برداریم».

معاون وزیر خارجه سوریه در ادامه تأکید کرد که بلندیهای جولان همچنان جزء قلمرو سوریه می ماند و تصمیم گیری در مورد اینکه این منطقه به کدام کشور تعلق دارد، بر عهده آمریکا نیست.

رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۶۷ کنترل نظامی خود را بر بلندیهای جولان اعمال و این منطقه را در سال ۱۹۸۱ به سرزمینهای اشغالی الحاق کرد؛ هرچند که این الحاق هرگز از سوی سازمان ملل به رسمیت شناخته نشد. در ماه مارس سال جاری نیز «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بلندیهای جولان را تأیید کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.