زلمای خلیل‌زاد نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان پس از توقف مذاکرات واشنگتن با گروه طالبان در سپتامبر گذشته توسط دونالد ترامپ، وارد کابل پایتخت افغانستان شده است.

بر اساس اعلام این رسانه، وی قراراست در جریان این سفر با مقامات دولت وحدت ملی و برخی رهبران سیاسی این کشور درباره از سر گیری گفتگوها دیدار کند.

خلیل‌زاد در دور اخیر سفرهای خود به برخی کشورهای اروپایی و روسیه رفته و در نشست نمایندگان چین، روسیه و پاکستان در خصوص از سرگیری مذاکرات با طالبان در مسکو شرکت کرده بود.

گفتنی است نخستین دور مذاکرات میان هیئت‌های مذاکره کننده آمریکا و طالبان در ۱۲ اکتبر سال ۲۰۱۸ آغاز و در ادامه دومین دور این رایزانی‌ها در ۱۶ نوامبر به میزبانی قطر در شهر دوحه و سومین دور آن نیز در ۱۷ دسامبر همان سال در شهر ابوظبی پایتخت امارات متحده عربی برگزار شد.

دور چهارم و پنجم «مذاکرات صلح» میان واشنگتن و گروه طالبان بار دیگر به ترتیب در ۱۹ ژانویه و ۲۵ فوریه سال ۲۰۱۹ در شهر دوحه قطر برگزار شد.

در دور پنجم مذاکرات که ۱۶ روز به طول انجامید، ملابرادر معاون رهبر طالبان با زلمای خلیل‌زاد نماینده ویژه آمریکا برای نخستین بار گفتگو کردند؛ اما محتوای این گفتگوها رسانه‌ای نشد.

ششمین دور مذاکرات صلح میان هیئت آمریکایی و نمایندگان طالبان در ۱ ماه می سال ۲۰۱۹ آغاز و بر سر تضمین مبارزه با تروریسم، خروج نیروهای خارجی از افغانستان، آغاز مذاکرات بین‌الافغانی به منظور ثبات سیاسی و آتش‌‎بس دایمی، بحث و تبادل نظر صورت گرفته و دو طرف اعلام کردند که این نشست با پیشرفت‌هایی همراه بوده است.

دور هفتم گفتگوهای مستقیم ۲۹ ژوئن بار دیگر در دوحه آغاز و چندین روز به طول انجامید و مقام‌های آمریکایی و نمایندگان طالبان اعلام کردند که پیشرفت‌های اساسی در این دور صورت گرفته و به زودی «توافق صلح» نهایی خواهد شد.

هشتمین دُور مذاکرات میان دو طرف در ۳ آگوست سال جاری میلادی در دوحه پایتخت کشور قطر آغاز و ۱۲ اوت به پایان رسید.

ذبیح‌الله مجاهدسخنگوی گروه طالبان در صفحه توییتر خود در این خصوص نوشت که این گفتگوها مفید بوده و آن‌ها به توافقاتی نیز دست یافته اند. خلیل‌زاد نیز از پیشرفت در این گفت‌وگوها سخن گفته بود.

همچنین نهمین دور گفتگوهای صلح میان نمایندگان واشنگتن و طالبان در ۲۳ آگوست ۲۰۱۹ در دوحه پایتخت قطر برگزار شد.

زلمای خلیل‌زاد نماینده ویژه آمریکا پس از این نشست گفته بود که توافق با طالبان در اصول نهایی شده و تنها به تایید دونالد ترامپ نیاز دارد؛ اما ترامپ در ۷ سپتامبر در چند توییت متوالی اعلام کرد که به دلیل کشته شدن ۱۲ نفر از جمله یک سرباز آمریکایی در انفجار یک خودرو بمب‌گذاری شده در کابل، دیدار وی با رهبران طالبان و رئیس‌جمهوری افغانستان به طور جداگانه در کمپ دیوید لغو شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.