امروز ۵ آبان ماه سال جاری رسانه های خبری آمریکا از کشته شدن ابوبکر البغدادی خبر دادند که تا کنون واکنش گسترده ای تنها در سطح اخبار داشته است، رهبران کشورهای اروپا و حتی سیاستگذاران آمریکایی هنوز واکنشی به مساله نداشته اند.

در جزئیات کشته شدن او آمده است که البغدادی در باریشای سوریه مخفی بوده است. (اینجا)

نیروهای ویژه دلتافورس قبل از حمله زمینی به خانه محل استقرار البغدادی عملیات هوایی خود را با استفاده از جنگنده و پهپاد در منطقه باریشا در شمال غرب سوریه انجام داده و سپس بوسیله بالگرد نیروهای خود را به زمین نشاندند.

 نیروهای ویژه نیز پس از حمله به ساختمان بمباران شده، شواهد و مدارک را با خود برده و حالا منتظر جواب آزمایش دی ان ای هستند تا ببینند جسد ابوبکر البغدادی در میان آنها است یا خیر.

در همین باره کانال تلگرامی توئیت پرس،   طی آخرین جزئیات گزارش داد:  خانواده بغدادی در حال فرار به سوی ترکیه مورد هدف قرار گرفته و بغدادی نیز در محل اختفا، خود را منفجر کرده است.

 حضور ابوبکر البغدادی در ۵ کیلومتری مرز ترکیه قابل تامل بوده و تلاش دو همسر و خانواده البغدادی برای فرار به سوی ترکیه حین حمله دلتافورس به محل اختفای بغدادی نیز جالب توجه است.

همچنین سفر یک هفته قبل پمپئو و مایک پنس به ترکیه و کاهش عصبانیت آمریکا از حمله ترکیه به شمال سوریه، نوعی معامله میان آمریکا و ترکیه{مسکو پشت سر آنکارا} را با بازندگی اسرائیل به ذهن متبادر می‌سازد.

در همین حال خبرگزاری انگلیسی رویترز در گزارشی می نویسد: منابع اطلاعاتی عراق در سوریه مرگ البغدادی را تایید کردند. دو منبع امنیتی عراق به رویترز گفتند تیم اطلاعاتی ما تایید می‌کند که البغدادی همراه با بادیگاردهایش در ادلب و در محل اختفای خود در حالی که تلاش داشته همراه با خانواده خود به سوی مرزهای ترکیه برود، کشته شده است.

نیوزویک نیز نوشت: ترامپ از یک هفته قبل دستور عملیات علیه ابوبکر البغدادی را صادر کرده بود. یکی از مقامات پنتاگون اعلام کرد عملیات فوق سری بوده که بوسیله بالگرد نیروهای ویژه علیه بغدادی در شمال غرب ادلب وارد عملیات شدند. وی تاکید کرد منتطر جواب آزمایش دی ان ای هستند و کاخ سفید اطمینان دارد ابوبکر بغدادی را کشته‌اند. نیروی ویژه دلتا شنبه شب دستور حمله را دریافت کرد. محل اختفای بغدادی مدتها تحت مانیتور پهپادی بود. قرار است ساعت ۹ صبح به وقت واشنگتن ترامپ خبر مرگ البغدادی را اعلام کند.

در همین حال اسکای نیوز گزارش می دهد: در این سالها چند بار خبر مرگ البغدادی اعلام شده است اما هیچ کدام تایید رسمی نشد. برای سر ابوبکر البغدادی ۲۵ میلیون دلار جایزه در نظر گرفته شده است.

رسانه اسرائیلی جروزالم پست نیز در گزارشی کاملتر درباره عملیات شبانه آمریکا علیه ابوبکر البغدادی در شمال غرب سوریه می نویسد: حمله شبانه، نیروهای ویژه و یک هدف بسیار با ارزش؛ هویت شناسی آن را با مشکل مواجه می‌کند.  مردم محلی می‌گویند ۶ بالگرد را دیدند که دو بالگرد به زمین نشسته و سایر بالگردها به تعقیب «کاروان ماشینی در حال فرار» پرداختند.

این گزارش می افزاید: برخورد تن به تن شده و طرفین دست به تبادل آتش زدند. سپس انفجار دیده و شنیده شد و عملیات یک ساعتی طول کشید و جنگنده‌ها نیز چندین موشک پرتاب کردند.

جروزالم پست  ادامه داد: هواپیماهای بدون سرنشین به بالای منطقه مجددا اعزام شده و چرخیدند. بالگردها از ترکیه وارد سوریه شدند. به خاطر همین مردم ترکیه نمی دانستند که این حمله ترکیه به سوریه است یا حمله نیروهای متحد غرب و ائتلاف ضد داعش!

در همین راستا برخی دیگر از منابع می‌گویند ۱۲ بالگرد بودند که دو بالگرد به زمین نشستند. برخی دیگر ۸ فروند بالگرد را ذکر کرده‌اند. ترامپ نیز ساعت ۳:۲۳ صبح توئیت کرد که حادثه خیلی بزرگی رخ داد. قرار است ساعت ۹ صبح به وقت واشنگتن و پس از آزمایش دی ان ای خبر کشته شدن ابوبکر البغدادی داده شود.

«ثث فرانتزمن» در جروزالم پست ادامه داد: گفته می‌شود ابوبکر البغدادی تنها هدف عملیات نبوده، بلکه دو همسر وی نیز مورد هدف بودند که کشته شده و بغدادی با کمبرند انفجاری خود را کشته است.

نیروهای امنیتی سوریه ساعت ۷ صبح خبر را به ایران رساندند و نیروهای امنیتی عراقی ساعت ۷ و نیم صبح مطلع شدند. ظاهرا آمریکا فقط به ترکیه و آنهم بعد از عملیات، آنکارا را در جریان قرار داده بود.

در همین حال خبرگزاری آناتولی ترکیه از همکاری اطلاعاتی این کشور با آمریکا در این عملیات خبر دادند و اعلام کردند عملیات توسط ۸ بالگرد و دو هواپیمای مسیر یاب صورت گرفت و در جریان آن ۷ تن از جمله یک کودک و سه زن کشته شدند.

همچنین تلویزیون رسمی عراق با اعلام جزئیاتی از عملیات تاکید کرد که سازمان اطلاعات عراق در کشف محل اختفای ابوبکر البغدادی سهیم بوده است.

سوالاتی که نویسنده در پایان مطلب خود نوشت: چرا بغدادی به ادلب رفت؟ ترکیه ماجرا را از قبل می دانست؟ یا بعدا فهمید؟ بالگردها از اینجرلیک به پرواز درآمده یا از جای دیگری در مرز ترکیه پرواز کردند و پدافند ترکیه خاموش شد؟ برای جسد بغدادی چه اتفاقی افتاد؟اگر ترامپ یک هفته قبل می‌دانست، سفر پمپئو ومایک پنس به ترکیه برای چه بود؟ آیا تصمیم مشترک میان ترکیه و امریکا گرفته شد و عصبانیت آمریکا نسبت به حمله ترکیه به شمال سوریه را کاهش داد؟چرا وقتی اعلام شد آمریکا از سوریه می رود، داعش دچار سردرگمی شد؟ آیا جیمز جفری مامور ضدداعش که ۲۲ اکتبر در سنا درباره سوریه صحبت کرد، از عملیات خبر داشت؟

گفتنی است که ارتش آمریکا در حال انجام آزمایش‌ بر روی جسد البغدادی برای اطمینان از هویت وی است و اعلام نهایی مرگ وی پس از  نتایج آزمایش دی ان ای صورت خواهد گرفت و گزارش شده که نتایج آزمایش دی ان ای ساعت ۹ صبح به وقت آمریکا اعلام می‌شود.

ابوبکر البغدادی کیست؟

رهبر گروه حکومت اسلامی موسوم به داعش بعنوان فردی که بیشتر از همه تحت تعقیب و پیگرد بوده شناخته می‌شود.

در اکتبر سال ۲۰۱۱، ایالات متحده رسما او را بعنوان "تروریست"‌ معرفی کرد و جایزه ۱۰ میلیون دلاری برای هر نوع اطلاعاتی که منجر به دستگیری یا مرگ او شود تعیین کرد.

نام واقعی وی ابراهیم عواد ابراهیم البدری است.

البغدادی بعنوان فردی که بسیار منظم و سازمان یافته بوده و تاکتیک‌های جنگی‌اش بی‌رحمانه است، شناخته می‌شود.

تصور می‌شود که بغدادی متولد سال ۱۹۷۱ در شهر سامرا در شمال بغداد باشد.

طبق گزارش‌ها، او در حوالی زمانی حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ از روحانیون مسجد شهر بوده است. برخی بر این باورند که او در زمان حکومت صدام هم یک پیکارجوی تندرو بوده است.

بعضی دیگر می‌گویند که او در خلال چهار سالی که در اردوگاه بوکا زندانی بود، به تندروی روی آورد. اردوگاه بوکا در جنوب عراق جایی بود که آمریکایی‌ها بسیاری از فرماندهان القاعده را در آنجا محبوس می‌کردند.

او در سال ۲۰۱۰ و پس از کشته شدن ابومصعب الزرقاوی، رهبری القاعده عراق را در دست گرفت. القاعده عراق یکی از گروه‌هایی بود که بعدا داعش را تشکیل دادند. بغدادی در جریان تلاش‌های بی‌سرانجام برای اتحاد با جبهه النصره در سوریه موقعیت برجسته‌ای پیدا کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.