فرهاد دژپسند که به استان خراسان رضوی سفر کرده است، در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی این استان  و نیز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: الان شرایط نسبت به سال گذشته در همین زمان، به گونه ای سامان یافته است که تلاطم ها کنترل  شده و شرایط رو به بهبود شکل گرفته است.

وی با اشاره به برخی شاخص های اقتصادی در رابطه با تجارت خارجی بیان داشت: علی رغم شرایط تحریم های خصمانه میزان صادرات غیرنفتی در هفت ماهه امسال به ٢٤.٤ میلیارد دلار  و میزان واردات در همین مدت به ٢٥.٢ میلیارد دلار رسید.

وی در ادامه گفت: ملاحظه می شود که به رغم تمام فشارهای وارده، صادرات ما از مرز ۲۴ میلیارد دلار عبور کرده و در مورد واردات کالاهای اساسی نیز که ما دغدغه هایی داشتیم، در هفت ماهه امسال، شاهد رشد ۲۱.۹۹ درصدی بودیم. 

وی افزود: در بحث صادرات به لحاظ وزنی نیز ما ۱۰.۷ درصد رشد داشتیم.

 وی  ارتقای یک رتبه ای ایران و رسیدن به رتبه ۱۲۷ در شاخص بهبود محیط  کسب و کار، را به عنوان یک خبر خوب اعلام کرد و گفت: پس از چند سال تنزل رتبه در این شاخص، این ارتقای رتبه با توجه شرایط تحریمی بسیار ارزشمند است، زیرا در تمام دنیا، در شرایط مشابه، محدودیت ها و سخت گیری ها بر محیط کسب و کار افزایش می یابد ولی با این وجود بحمدالله توانستیم عملکرد خوبی را از خود بر جای بگذاریم. 

وی همچنین گفت: ما امیدوارم با اقداماتی که انجام می شود، سال آینده شاهد یک جهش در بهبود محیط کسب و کار کشور باشیم.

وزیر اقتصاد در ادامه با بیان اینکه در سه ماهه تابستان امسال نسبت به مدت مشابه در سال ۹۷حدود ۸۴۰ هزار شغل خالص در کشور ایجاد شده است، این آمار را مبین توانایی اقتصاد کشور و ظرفیت های بالای آن به رغم شرایط غیر نرمال و تحریم های ظالمانه دشمن خواند.

وی با اشاره به اینکه نرخ تورم نقطه به نقطه روند کاهشی پیدا کرده است، چنین ادامه داد: زمانی می توانیم این روند رو به بهبود را به رونق تبدیل کنیم که آموزه های اقتصاد مقاومتی را بگوش بگیریم و عملیاتی کنیم.

دژپسند با اشاره به قابلیت های مدیریتی، ذخایر معدنی و قابلیت های زراعی و کشاورزی، صنعتی و تجاری استان خراسان رضوی، و مجاورت این استان با بارگاه حضرت امام رضا (ع)، اعلام کرد: استان خراسان رضوی از لحاظ اقتصادی قابلیت الگو شدن برای استان های دیگر را دارد.

وی در ادامه گفت: بررسی ها با مسئولان استان خراسان رضوی نشان داد، این استان نیز همانند بقیه استان ها، در هفت ماهه امسال، به لحاظ متغیر های اقتصادی، از شرایط مناسبی برخوردار بوده به نحوی که نرخ بیکاری جامعه روستایی در آن به ۳.۶ دهم درصد کاهش یافته و این در حالی است که نرخ مشارکت هم ۴۸ درصد است.

جانشین رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی افزود: خوشبختانه امروز صحبت هایی نیز با تولیت آستان قدس رضوی داشتیم و ایشان با رویکردی بسیار مثبت اعلام کردند، آمادگی دارند که از منابع و عوامل تولید این آستان برای رفع مشکلات و توسعه اقتصادی استان خراسان رضوی و کلیت اقتصاد کشور استفاده شود.

گفتنی است در این جلسه وزیر اقتصاد و جانشین رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی بر اجرایی شدن مصوبات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان خراسان رضوی مطابق برنامه زمانبندی تعیین شده تاکید کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.