شبکه خبری سی ان ان دقایقی پیش در خبر فوری گزارش داد: اتحادیه اروپا نسبت به تمدید سه ماه برگزیت موافقت کرد.

سی ان ان در خبر فوری خود نوشت: "دونالد توسک" رئیس شورای اتحادیه اروپا از پذیرفته شدن درخواست لندن نسبت به تمدید خروج این کشور از آن اتحادیه خبر داده است.

اتحادیه اروپا درعین حال اعلام کرده است که طرح برگزیت می تواند زودتر از سر رسیدن این دوره سه ماهه اجرا شود.

مهلت خروج انگلیس بدون حصول هیچگونه توافقی ۳۱ اکتبر (۹ آبان ماه) بود.

این گزارش می افزاید: بوریس جانسون دراین زمینه ناگزیر به ارسال نامه درخواست تمدید برگزیت شد.

تمدید این مهلت تا ۳۱ ژانویه ۲۰۱۹ (۱۱ بهمن ماه) اعلام شد.

درهمین حال تارنمای خبری انگلیسی "فایننشیال تایمز" نیز در خبری فوری دراین باره گزارش داد: رهبران اتحادیه اروپا با پیشنهاد انگلیس مبنی بر تمدید برگزیت که مهلت آن برای ۳۱ اکتبر بود تا پایان ماه ژانویه موافقت کردند.

این تارنمای انگلیسی در ادامه نوشت: این توافق پس از آن حصول شد که انگلیس از موضع خود نسبت به طولانی شدن برگزیت کوتاه آمد، در همین حال پارلمان انگلیس نیز روز دوشنبه (امروز) خود را برای رای گیری درخواست بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس مبنی بر برگزاری انتخابات زودهنگام، آماده می کند.

بنابراین گزارش بوریس جانسون بر سر مساله برگزیت خواستار برگزاری انتخابات عمومی در مورخ ۱۲ دسامبر (۲۱ آذرماه ) شده بود.

بوریس جانسون که در پی ناکامی «ترزا می» برای تحقق برگزیت، سکان دولت را برعهده گرفت اصرار داشت تا به هرقیمتی انگلیس را ۳۱ اکتبر (۹ آبان) از اتحادیه اروپا خارج کند، این در حالی است که بیشتر قانونگذاران انگلیس مخالف خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا هستند.

انگلیس نخستین کشوری است که قصد دارد از اتحادیه اروپا که اکنون سه ماه دیگر مهلت آن تمدید شد خارج شود، اقدامی که منجر به شکاف دراین کشور و لرزه بر بنیان پروژه اروپایی افکنده است؛ چهارشنبه گذشته ۶ شهریور ماه نیز "بوریس جانسون" نخست وزیر انگلیس حمایت ملکه انگلیس مبنی بر تعلیق پارلمان را به دست آورد، اقدامی که از سوی منتقدان سیاسی وی آنرا بعنوان مانوری برای دادن فرصتی اندک جهت متوقف ساختن خروج هرج و مرج برانگیز بدون توافق انگلیس از این اتحادیه قلمداد می شود.

در همه پرسی ۲۱ ژوئن ۲۰۱۶ میلادی (اول تیر ۱۳۹۵)، ۵۱.۹ درصد انگلیسی های به خروج از اتحادیه اروپا تحت عنوان برگزیت پاسخ مثبت دادند، دولت انگلیس به موجب این همه پرسی "ماده ۵۰" پیمان اتحادیه اروپا مبنی بر ترک عضویت از این پیمان را اعلام کردکه روند دو سال برای خروج آغاز شد.

انگلیس قرار بود در مورخ ۲۹ مارس ۲۰۱۹ (۹ فروردین ۱۳۹۸)از اتحادیه اروپا خارج شود اما مهلت این خروج تا ۳۱ اکتبر ۲۰۱۹ (۹ آبان ۱۳۹۸)تمدید شد.

برگزیت تاکنون منجر به ساقط شدن دو دولت در انگلیس شد، دولت "دیوید کامرون" (۱۱مه ۲۰۱۰ تا ۳۱ جولای ۲۰۱۶ میلادی ) که همه پرسی را به اجرا گذاشت و دولت "ترزا می" (۱۳ جولای ۲۰۱۶ الی ۲۴ جولای ۲۰۱۹میلادی ) که در رسیدن به توافق دراین زمینه ناکام ماند.

بوریس جانسون ، ۵۵ ساله، شهردار پیشین لندن و وزیر خارجه اسبق انگلیس روز سه شنبه اول تیرماه ۹۸ به عنوان رهبر جدید حزب محافظه کار و نخست وزیر جدید انگلیس انتخاب شد، وی رسما در دوم امردادماه عهده دار این سمت شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.