به گزارش رویترز، درخواست بوریس جانسون نخست‌وزیر این کشور برای برگزاری انتخابات زودهنگام نتوانست آرای لازم را در مجلس عوام این کشور به دست آورد.

در رای‌گیری برای این طرح که دوشنبه‌شب انجام شد، ۲۹۹ نفر از قانونگذاران انگلیس رای موافق دادند و جانسون که نتوانسته بود ۴۳۴ رای لازم را به دست آورد، برای چندمین بار در پارلمان انگلیس شکست خورد.

جانسون پس از رد درخواستش گفت که دولتش طرح دیگری را برای برگزاری انتخابات زودهنگام در ۱۲ دسامبر (۲۱ آذرماه) به پارلمان ارائه خواهد داد.

جانسون vوز پنجشنبه پس از پایان جلسه طولانی هیات دولت درباره نحوه اجرای برگزیت، خواهان برگزاری انتخابات سراسری زودهنگام در ۱۲ دسامبر شد.

او گفت: اگر نمایندگان مجلس خواهان زمان بیشتری برای بحث و بررسی درباره توافق‌نامه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا هستند، بایستی به لایحه برگزاری انتخابات سراسری زودهنگام رای موافق بدهند.

جانسون درباره علت درخواست دولت برای برگزاری انتخابات زودهنگام توضیح داد که اتحادیه اروپا احتمالا برخلاف میل او با تاخیر برگزیت موافقت خواهد کرد.

از سویی به گفته وی، رای دهندگان انگلیسی اعتماد خود را به پارلمان برای اجرای برگزیت از دست داده‌اند؛ اما دولت قصد دارد تا کار را تمام کند.

جانسون شنبه هفته گذشته از سوی پارلمان وادار شد تا برخلاف میل باطنی، نامه درخواست برای تاخیر برگزیت را به شورای اروپا تسلیم کند.

برخی شنیده‌ها حاکی است که اتحادیه اروپا ممکن است با تمدید یک ماهه برگزیت موافقت کند که در آن صورت جانسون بار دیگر تلاش خواهد کرد تا توافق جدید برگزیت را که هفته گذشته با اتحادیه اروپا بدست آورد، به رای پارلمان بگذارد.

اما اگر این مهلت تا ژانویه تمدید شد، او برای برگزاری انتخابات زودهنگام خیز برخواهد داشت.

از سویی نخست وزیر انگلیس قصد دارد تا اگر نمایندگان مجلس با لایحه انتخابات زودهنگام موافقت کنند، توافق جدید برگزیت را تا پیش از ۱۲ دسامبر به تائید پارلمان برساند.

طبق برنامه‌ریزی مورد نظر جانسون، توافق جدید برگزیت دو هفته دیگر به رای گذاشته و پس از آن پارلمان تا برگزاری انتخابات تعطیل خواهد شد.

بر اساس آخرین مهلت تعیین شده از سوی اتحادیه اروپا، انگلیس تنها سه روز دیگر فرصت دارد تا بروکسل را ترک کند. ترزا می نخست وزیر سابق انگلیس در ماه مارس سال ۲۰۱۷ با فعال کردن ماده ۵۰ پیمان لیسبون تمایل انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا اعلام کرد و دو سال فرصت داشت تا درباره چگونگی اجرای برگزیت به توافق برسد.

به رغم این که انگلیس و اتحادیه اروپا در دو نوبت به توافق رسیدند اما پارلمان انگلیس با توافق‌های حاصل شده مخالف بوده و این مساله روند خروج لندن از بروکسل را بطور جدی با بن بست مواجه کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.