سیدهادی برهانی رویکرد بنی گانتس و نتانیاهو در قبال ایران را بررسی کرد و گفت: با بررسی نکاتی می توان دریافت که حضور هر کدام از این افراد در قدرت چه اتفاقاتی را رقم خواهد زد. اگر نتانیاهو در قدرت بماند طبیعتا سیاست تند و ایران هراسانه او ادامه پیدا خواهد کرد؛ سیاستی که دارای ابعاد تبلیغاتی، دیپلماتیک، نظامی و عملیاتی دارد. در سال های اخیر شاهد بودیم که نتانیاهو سطح تنش با ایران را بسیار بالا برده و یکی از اولویت های دولت او در سیاست خارجی بحث مقابله با ایران و فعالیت های هسته ای تهران بوده است. وی سعی کرده که به غرب، اروپا و آمریکا فشارهای زیادی را برای مقابله به ایران وارد کند که در دوره ترامپ او تا حدودی موفق عمل کرده است و شاهد بودیم که در نهایت آمریکا از توافق برجام خارج شد. از طرفی وی سیاستمداری کهنه کار است و روابط خوبی با زمامداران مختلف در دنیا از جمله کشورهای نزدیک و دوست ایران مانند چین و روسیه دارد و از این فرصت برای فشار بر ایران همواره استفاده کرده است و تداوم حضور او در قدرت نیز قطعا با تلاش ها برای فشار به ایران همراه خواهد بود.

برهانی افزود: اما از طرف دیگر نتانیاهو در دنیا به عنوان فردی تندرو، دروغگو نیز مطرح است؛ فردی که پرونده های زیادی درباره فساد دارد، همچنین روند صلح را نیز از بین برده و قطعنامه های سازمان ملل را زیر پا گذاشته است. او فردی است که در نزد افکار عمومی محبوبیت ندارد و سران اروپا نیز او و سیاست هایش را نمی پسندند که این موارد و این موضع ها به نفع ایران خواهد بود.اگر بنی گانتس قدرت بگیرد چهره ای معقول تر و ملایم تری از اسرائیل به نمایش می گذارد و حتی احتمال می رود روند صلح را پیگیری کند. اگر این مورد تحقق پیدا کند و اسرائیل در بین جامعه بین الملل آبرویی پیدا کند به ضرر ایران خواهد بود.  در این راستا هم ایران و هم سیاست های ضد اسرائیلی ما تحت فشار قرار خواهند گرفت. ممکن است اتهاماتی مطرح شود و بگویند اگر اسرائیل به دنبال صلح است چرا ایران نیست و چرا تهران از عملیات مسلحانه حمایت می کند.برای جمع بندی باید عنوان کنم که نتانیاهو همواره سعی می کند تا ایران تحت فشار باشد و حتی از حمله نظامی نیز حمایت می کند، اما با روی کار آمدن گانتس احتمال می رود مقداری از این فشارها و مواضع تند علیه ایران کاهش یابد.

وی درباره اینکه گانتس موضع معتدل تری نسبت به نتانیاهو دارد گفت:  موضع  گانتس احتمالا همان مواضعی است که نخست وزیران و روسای قبلی اسرائیل نسبت به ایران داشتند. نتانیاهو یک استثنا است و موضع بیش از حد تند او علیه ایران حالتی اغراق آمیز پیدا کرده است و اگر گانتس نخست وزیر شود سیاست های قبلی اسرائیل در قبال ایران بار دیگر حاکم خواهد شد.

این کارشناس درباره اینکه آیا برگزاری انتخابات سوم بیشتر محتمل است یا اینکه گانتس موفق به تشکیل ائتلاف می شود گفت: احتمال توافق و تشکیل کابینه کمی محتمل تر به نظر می رسد، چرا که برگزاری انتخابات سوم و انحلال مجلس یک شکست سنگین برای اسرائیل محسوب می شود. در عرض یک سال ۳ انتخابات برگزار شود و اسرائیل نتواند تشکیل کابینه دهد و احزاب نتوانند به توافق برسند ضعف بزرگی را نمایان می کند. در همین راستا بسیاری از سیاستمداران تلاش خواهند کرد که این رژیم تا این حد در تنگنا نرود. ضمن اینکه اسرائیل در وضعیت کنونی خود را در بین دشمنان و کشورهای عربی در وضعیت محاصره می بیند و همیشه سعی کرده با ابراز قدرت خود را قوی و مستحکم نشان دهد تا حتی الامکان ضعفی از این رژیم مشاهده نشود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.