کارشناس ارشد امور اوکراین در شورای امنیت ملی کاخ سفید قصد دارد امروز در جلسه شهادت‌دهی خود در مجلس نمایندگان از نگرانی‌اش پیرامون تماس تلفنی ترامپ و زلنسکی بگوید.

در این جلسه که در ادامه تحقیقات مجلس نمایندگان آمریکا پیرامون استیضاح دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور برگزار می‌شود، «الکساندر ویندامن» افسر بازنشسته ارتش ایالات متحده علیه ترامپ شهادت می‌دهد.

براساس متن سخنرانی آغازین وی که به دست رسانه‌ها رسیده، او قصد دارد بگوید که از درخواست‌های ترامپ در تماسش با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهوری اوکراین برای انجام تحقیقات قضایی علیه یک شهروند و شرکت آمریکایی نگران بوده است.

ویندامن گفته است که در همان زمانی که ترامپ این درخواست‌ها را از زلنسکی مطرح کرده، او نگران بوده که چنین درخواستی باعث شود که اوکراین حمایت دوحزبی در آمریکا را از دست بدهد.

در صورتی که ویندامن نشست شهادت‌دهی را برگزار کند، اولین مقام کاخ سفید خواهد بود که در مسئله تماس تلفنی ترامپ با زلنسکی که محور تحقیقات کنگره برای استیضاح ترامپ است، علیه او شهادت می‌دهد.

انتشار محتوای تماس تلفنی ترامپ و رئیس جمهوری اوکراین، دموکرات‌های مجلس نمایندگان را بر آن داشته تا در مورد امکان استیضاح ترامپ به اتهام سوء استفاده از قدرت، تحقیقاتی را آغاز کنند.

ترامپ پیشتر در توئیت هایی، رسانه‌های خبری این کشور را متهم کرد که برای حمایت از بایدن و پسرش، از هیچ اقدامی فروگذار نمی‌کنند.

مجلس نمایندگان آمریکا تاکنون بسیاری از مقام‌های دولت ترامپ از جمله «مایک پمپئو» وزیر خارجه، مارک اسپر وزیر دفاع و «ریک پری» وزیر انرژی او را احضار کرده است.

پمپئو با رد درخواست مجلس نمایندگان، اعضای دموکرات این مجلس را به قلدری متهم کرد.

کنگره آمریکا بر اساس قانون اساسی این کشور اجازه دارد که رئیس جمهوری را پیش از به پایان رسیدن دوره چهار ساله از کار برکنار کند، به شرطی که به اعضای کنگره ثابت شود رئیس‌جمهوری به یکی از این موارد شامل خیانت، رشوه و سوء استفاده از قدرت متهم است.

«آدام شیف» رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا اخیراً اعلام کرد که کنگره بدنبال دسترسی به تماس‌های تلفنی ترامپ با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه و سایر رهبران جهان است.

به نظر می رسد تحرکات ترامپ در حوزه سیاست خارجی آنچنان هنجارشکنانه بوده که کنگره چنین درخواستی را ارائه کرده است. شیف دلیل این درخواست را نگرانی از احتمال به خطر افتادن امنیت ملی آمریکا عنوان کرده است.

برای حذف ترامپ از قدرت، ۶۷ نفر از یکصد عضو سنا باید به گناهکاری او رای دهند.

جمهوریخواهان ۵۳ کرسی در سنا دارند که این تعداد برای دموکرات ها ۴۵ کرسی است. همچنین دو نماینده مستقل در این مجلس حضور دارند که به طور معمول موافق با دموکراتها رای می‌دهند.

«جف فلیک» سناتور جمهوریخواه پیشین آمریکا هفته گذشته گفت که دستکم ۳۵ سناتور جمهوریخواه در صورت برخورداری از رای مخفی، به استیضاح ترامپ رای می‌دهند.

تاکنون ۲۱۸ تن از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا که ۴۳۵ کرسی دارد، نیز به صورت علنی اعلام کرده‌اند که خواستار نوعی استیضاح برای ترامپ هستند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.