وقایع دینی و مذهبی و داستان‌های مرتبط به آن‌ها، همواره از پتانسیل‌های بسیاری برای نمایش در سینما و تلویزیون برخوردار بوده‌اند. مجموعه «ولایت عشق» را می‌توان از آثار ماندگار این عرصه دانست؛ سریالی ۳۰ قسمتی که در سال ۱۳۷۹ از شبکه اول سیما روی آنتن رفت. 

فارغ از تأثیر جایگاه امام رضا(ع) در میان ایرانیان و همچنین برخی ویژگی‌های این سریال در جذب مخاطب، نمی‌توان از تیتراژ ابتدا و انتهایش در اقبال و تأثیرگذاریش در میان مردم غافل بود. زنده‌یاد بابک بیات که آهنگسازی آثار برجسته‌ای چون «فریاد زیر آب»، «مرگ یزدگرد»، «قرمز» و ... را در کارنامه داشت، آهنگساز  این مجموعه تلویزیونی شد تا یکی از موسیقی‌های ماندگار در میان مجموعه‌های تلویزیونی را بسازد. این اثر با همنشینی صدای محمد اصفهانی بعد از گذشت ۱۹ سال همچنان بی‌بدیل است.

خشایار اعتمادی خواننده موسیقی پاپ، از چگونگی ساخت این ملودی توسط بابک بیات و ویژگی‌های حرفه‌ای این هنرمند فقید نکات قابل توجهی را گفته است.

محاسن بابک بیات بعد از سریال ولایت عشق

خشایار اعتمادی درباره چگونگی ساخت موسیقی سریال ولایت عشق توسط بابک بیات گفت: جدا از تأثیرگذار بودن ملودی و موسیقیِ متن بابک بیات، در واقع محمد اصفهانی سهم بزرگی در تأثیرگذار بودن تیتراژ مجموعه ولایت عشق بخصوص ترانه‌های آن سریال دارد. تیتراژهایی که اصفهانی برای ابتدا و انتهای سریال اجرا کرد، شاید در آن مقطع کمتر خواننده‌ای می‌توانست آن‌ها را بخواند. معمولا به بابک بیات پیشنهاد می‌دادند برایشان آهنگسازی کند و یک اثر بسازد، اما به یاد دارم که سر آن مجموعه بود که استاد بیات پیشنهاد داد و از محمد اصفهانی خواست که برای این اثر بخواند. به‌حق هم محمد اصفهانی آن چیزی را که باید، ادا کرد. بابک همیشه صورتش شش تیغه بود. اما به یاد دارم در آن ایام به اندازه‌ای تحت تأثیر سریال ولایت عشق قرار گرفته بود و درگیر سریال و موسیقی شده بود که اندازه ریش‌هایش به بالای سینه‌اش رسیده بود. به عبارت دیگر از همان سریال ولایت عشق محاسن خود را گذاشت، او خیلی تحت تأثیر بود. بیات جزء معدود آهنگسازانی بود که چه در قالب ترانه، تحت تأثیر شعر قرار می‌گرفت و چه در قالب موسیقی، متن تحریرها را خوب می‌شناخت و برای ساختن ملودی‌ها دستش باز بود.

موسیقی بابک بیات خاکستری بود

خواننده آلبوم خاتون درباره بابک بیات و تأثیرگذاری‌اش بر موسیقی پاپ کشور چنین گفت: بابک بیات نوع دیگری به ملودی نگاه می‌کرد. در سال‌های فعالیت‌ام با خیلی از ملودی‌سازها کار کرده‌ام اما بابک بیات نگرش دیگری داشت، موسیقی‌اش متفاوت بود. از نظر من موسیقی بابک بیات خاکستری بود. یعنی یک موسیقی خاص بود. چه در ترانه‌ها و چه در موسیقی‌های متنش از «کشتی آنجلیکا» گرفته تا «مرگ یزدگرد» و «شاید وقتی دیگر» متوجه نوع دیدگاهش به موسیقی می‌شوید. وقتی یک هنرمند فرهنگ و یا امضایی در کارش باشد و آن را به جامعه منتقل کند، پس تأثیرش را گذاشته است. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.