با پایان رسیدن ماه صفر فصل جدید در اکران پاییز سینمای ایران ایجاد شده و فیلم‌های تازه‌ای رنگ پرده نقره‌ای را به خود می‌بینند که پیش بینی می‌شود در جذب مخاطبان و افزایش فروش نه چندان امیدوارکننده این روزها نقش داشته باشند.

فیلم‌هایی که قرار است روی پرده بروند از ترکیب متنوعی برخوردار هستند و تمامی سلیقه‌ها را راضی خواهند کرد، از کمدی گرفته تا درام و انیمیشن حسابی جنس گیشه جور است.

به بهانه آغاز دور تازه اکران در سینماهای کشور بر فیلم‌هایی که به زودی روی پرده خواهند رفت مروری خواهیم داشت.

«مطرب» با تاخیر می‌آید...

نخستین فیلمی که مورد توجه مخاطبان سینما قرار گرفت و بسیاری با پیش خرید کردن بلیت‌های این فیلم برای اکرانش لحظه شماری ‌کردند، «مطرب» به کارگردانی مصطفی کیایی است. اما این فیلم که قرار بود از روز چهارشنبه هشتم آبان اکران شود، طبق آنچه سازندگان اعلام کرده‌اند به دلیل مشکلات فنی با یک هفته تاخیر به نمایش در می‌آید.

«مطرب» تازه‌ترین ساخته سینمایی مصطفی کیایی است که در آن پرویز پرستویی، محسن کیایی، الناز شاکردوست، مهران احمدی، حسین امیدی و امین مقدم مقابل دوربین حسین جلیلی بازی کردند. آرمان موسی‌پور موسیقی متن این فیلم را ساخته و نیما جعفری جوزانی این اثر را تدوین کرده است.

کیایی درباره ویژگی این فیلم خود گفته است: «این فیلم یک کمدی اجتماعی است که فضای مفرحی مثل اکثر کارهای من دارد اما کمی شاد و شنگول‌تر از سایر کمدی‌های من است.»

«مطرب» در گروه سینمایی ایران اکران خواهد شد.

«سمفونی نهم»، تازه‌ترین فیلم هنرمند پس از ۱۷ سال

محمدرضا هنرمند، کارگردان گزیده کار سینمای ایران پس از ۱۷ سال بار دیگر پشت دوربین رفت و فیلمی با عنوان «سمفونی نهم» را ساخت.

او در این فیلم از بازی چهره‌هایی چون حمیدفرخ‌نژاد، ساره بیات، محمدرضا فروتن، پژمان بازغی و مهرداد صدیقیان بهره برده است و علیرضا کمالی، هدی زین‌العابدین، مارین ون‌هولک و حمیدرضا مولانا دیگر بازیگران این فیلم هستند.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «راحیل یک جراح است و همسرش را در حین عمل جراحی از دست داده‌است. او تصمیم می‌گیرد تا جنازه همسرش را بدزدد و او را طبق وصیتش در یک روستای دور افتاده، در کنار پدر و مادرش به خاک بسپارد، کاری که خانوادهٔ همسر با آن موافق نیست. راحیل در میانهٔ راه با ملک الموت روبرو می‌شود و می‌فهمد که دیگر فرصتی برای انجام خواستهٔ همسرش ندارد. اما ملک الموت به جای قبض روح راحیل …»

این فیلم نخستین بار در سی و هفتمین جشنواره فجر به نمایش درآمد و با نظرات مختلف مخاطبان و منتقدان رو به رو شد. «سمفونی نهم» از تاریخ ۱۵ آبان در گروه سینمایی فرهنگ نمایش خود را در سینماهای سراسر کشور آغاز می‌کند.

«تورنا ۲»؛ سهم سینمای کودک در پاییز

سینمای کودک و نوجوان هم در اکران تازه پاییز سهم دارد و سیدجواد هاشمی که در سال‌های اخیر توانسته فیلم‌های پرفروشی را در حوزه کودک و نوجوان روی پرده ببرد، با تازه‌ترین ساخته خود به نام «تورنا ۲» به سینماها می‌آید.

از جمله بازیگران اصلی «تورنادو» می‌توان به اکبر عبدی، کامران تفتی، بهنوش بختیاری، ارسلان قاسمی و الناز حبیبی اشاره کرد.

«تورنا ۲» داستان چهار بچه است که با یک سفینه به فضا سفر می‌کنند و با موجودات فضایی برخورد می‌کنند. این فیلم در جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان امسال هم حضور داشته است.

این فیلم سینمایی هم از ۱۵ آبان در گروه سینمایی آزاد اکران خود را آغاز می‌کند و ادامه نمایش آن در سرگروه زندگی سپری خواهد شد.

«بنیامین»؛ انیمیشن تازه اکران

دیگر فیلمی که به تازگی روی پرده می‌رود هم به سینمای کودک و نوجوان اختصاص دارد، «بنیامین» به کارگردانی محسن عنایتی.

شرکت بهمن سبز که پیش از این تجربه موفق اکران انیمیشن‌های سینمایی «شاهزاده روم» و «فیلشاه» را در کارنامه دارد، پخش این انیمیشن مهیج و بامزه را برای کودکان برعهده دارد.

در خلاصه داستان «بنیامین» آمده است: خرابکاری‌ آشر، دوست بامزه اما دست و پا چلفتی بنیامین، باعث اسارت مادر بنیامین توسط سربازان پادشاه می‌شود. بنیامین تصمیم می‌گیرد برای نجات مادرش به سفری پرخطر برود و این سرآغازی است برای ماجراهای پرفراز و نشیب بنیامین و آشر...

انیمیشن سینمایی «بنیامین» شهریور ماه امسال با حضور در سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان مورد استقبال کودکان و خانواده‌ها قرار گرفت و توانست جایزه بهترین پویانمایی این جشنواره را کسب کند.

«جهان با من برقص» و «آشفته‌گی» در صف

در این بین دو فیلم دیگر هم که بسیاری از مخاطبان منتظر تماشای شان در سینماهای کشور هستند هم قرارداد خود را در شورای صنفی نمایش به ثبت رسانده‌اند و به زودی رنگ پرده نقره‌ای را به خود می‌بینند، «جهان با من برقص» نخستین ساخته سینمایی سروش صحت و «آشفته‌گی» به کارگردانی فریدون جیرانی.

«جهان با من برقص» برای نخستین بار در سی و هفتمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش درآمد و سیمرغ سیمین بهترین کارگردانی و دیپلم افتخار بهترین بازیگر مرد را از این رویداد سینمایی دریافت کرد.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «دوستان جهانگیز برای آخرین تولد او دورهم جمع شده‌اند. این موقعیت موجب می‌شود آن‌ها درباره زندگی و خودشان فکر کنند.»

جواد عزتی، علی مصفا، پژمان جمشیدی، هانیه توسلی، سیاوش چراغی، کاظم سیاحی، مهراب قاسم خانی و ... بازیگران این فیلم هستند. قرارداد این فیلم در گروه سینمایی استقلال ثبت شده است.

«آشفته‌گی» فیلم جدید فریدون جیرانی است که کارگردانی، نویسندگی و تهیه کنندگی اش را خود برعهده دارد و فضایی مانند اثر قبلی او «خفه‌گی» دارد.

این کارگردان درباره «آشفته‌گی» اینطور نوشته است: ««آشفته گی» رئالیستی و اجتماعی نیست. یک فیلم است درباره عشق و جنایت....»

بهرام رادن، مهناز افشار، علی میلانی، احسان محمدی و مهران احمدی بازیگران این فیلم هستند. قرارداد این فیلم در گروه سینمایی فرهنگ ثبت شده است.

بمب‌های اکران پاییزی چه زمانی روی پرده می‌روند؟

نباید از دو فیلم «زیر نظر» نخستین فیلم سینمایی مجید صالحی و «خوب بد جلف ۲» با نام اصلی «خوب بد جلف: ارتش سری» به کارگردانی پیمان قاسم خانی هم غافل شد، دو فیلمی که از آن‌ها به عنوان ناجیان سینمای امسال یاد می‌شود تا بتوانند گیشه ناامیدکننده تابستان را تکانی داده و تا حدودی ضعف فیلم‌های دیگر را جبران کنند.

در «زیر نظر» رضا عطاران، امیر جعفری، مهران احمدی، سروش جمشیدی، علی استادی، امیر نوری، سیاوش مفیدی، علی صالحی، سامیه لک، مصطفی راد، عباس جمشیدی و آزاده صمدی بازی می‌کنند.

هنوز اطلاعات زیادی درباره جزییات داستان این فیلم منتشر نشده است.

«خوب بد جلف: ارتش سری»، ادامه‌ای بر فیلم قبلی پیمان قاسم‌خانی با نام «خوب بد جلف» است که در سال ٩٥ با استقبال خوبی مواجه شد و در سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر توانست دیپلم افتخار بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را کسب کرد. این فیلم قرار است با یک فضای متفاوت به روایت زندگی حرفه‌ای سام و پژمان بپردازد.

سام درخشانی، پژمان جمشیدی، حامد کمیلی، ستاره پسیانی، ریحانه پارسا، مارال فرجاد، علی اوجی، شکیب شجره و فرهاد آئیش و با هنرمندی گوهر خیراندیش، در «خوب، بد، جلف: ارتش سری» به ایفای نقش پرداخته‌اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.