سیدهادی سید افقهی در ارتباط تصویری با بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما با بیان اینکه مسئله استعفای آقای سعد حریری نخست وزیر لبنان، شگفت انگیز شده است، افزود: وی تا چند ساعت پیش با گروه‌ها و شخصیت‌های مختلف در حال رایزنی بود و سخنی از استعفای وی نبود و فقط شایعاتی در این باره مطرح بود.

وی گفت: چند احتمال وجود دارد از جمله اینکه استعفای وی تاکتیکی باشد و آقای مشیل عون رئیس جمهور لبنان با این استعفا موافقت کند و بحث انتخابات مطرح شود و از دل پارلمان، دوباره کابینه و نخست وزیر جدید تعیین شود.

سیدافقهی افزود: احتمال دیگر ان است که این استعفا، تاکتیکی نبوده و او تحت فشار آمریکا و عربستان سعودی بوده است و، چون وی هم پیمان آمریکا و تحت تاثیر و وابسته سعودی‌ها است در راستای ایجاد آشوب‌های سازمان یافته و محاصره و شکست محور مقاومت، استعفا داده است تا خلاء قدرتی در لبنان ایجاد شود.

این کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله نسبت به ایجاد خلاء قانونی در لبنان هشدار داده که ممکن است آشوب، هرج و مرج و جنگ داخلی شود و این موضوع آرمان آمریکایی ها، صهیونیست‌ها و عربستان سعودی است.

سید افقهی افزود: بنابراین اگر این استعفا پذیرفته شود باید نخست وزیر دیگری فقط کار‌های اجرایی را انجام دهد و دولت، حق قانونگذاری ندارد تا دولت رسمی از دل پارلمان انتخاب شود.

وی اضافه کرد: اگر استعفاء، تاکتیکی باشد آقای حریری این بار با چهره‌های جدید‌, کابینه تشکیل می‌دهد، زیرا بیشتر اعتراض‌ها بر روی چهره‌ها و سهم خواهی نظام طایفه گری لبنان است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.