طبق گزارش روزنامه واشنگتن پست، یک جاسوس داعشی نه تنها از موقعیت مخفیگاه ابوبکرد البغدادی، رهبر داعش مطلع بوده، بلکه از موقعیت هر یک از اتاق‌های آن نیز آگاه بوده است. به گزارش پایگاه خبری هیل، مقامات آمریکایی به روزنامه واشنگتن پست گفته‌اند، آگاهی از این اطلاعات در این عملیات نقشی حیاتی داشته است.

طبق گزارش‌ها، این جاسوس در جریان حمله آمریکا در صحنه حضور داشته و  دو روز بعد به همراه خانواده‌اش از آنجا خارج شده است. ملیت او افشا نشده است و انتظار می‌رود بخشی یا تمام مبلغ ۲۵ میلیون دلاری را که آمریکا برای یافتن البغدادی تعیین کرده بود، دریافت کند.

او که از سوی نیروهای دموکراتیک سوریه برای این کار آماده شده بود، به نیروهای آمریکا واگذار شد و به مدت چندین هفته برای اثبات قابل اعتماد بودنش در داعش آموزش دید.

بر اساس گزارش واشنگتن پست، روند استفاده از اطلاعات این جاسوس از تابستان آغاز شد اما فرصت عمل بر مبنای این اطلاعات چند هفته پیش به دست آمد. یک مقام مطلع به این روزنامه گفت: مدتی بود که تصور می‌شد این فرد کلید حل این مساله است. این موضوع اما در دو هفته گذشته کاملا آشکار شد.

پنتاگون و کاخ سفید هنوز در خصوص این جاسوس اظهار نظر رسمی ارائه نکرده‌اند. گزارش واشنگتن پست بر مبنای اطلاعات ارائه شده از سوی دو مقام فعلی و سابق آمریکایی و یک مقام حاضر در خاورمیانه تهیه شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.