بخش هایی از گفتگو با «حسینعلی امیری»، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، را در ادامه بخوانید؛

رئیس‌جمهور بارها مسئله رفراندوم را مطرح کرده‌اند و هنوز مشخصا موضوعی را عنوان نکردند. با توجه به اینکه شما معاون پارلمانی رئیس‌جمهور هستید فضای مجلس را برای مطرح کردن رفراندوم در یک موضوع مشخص توسط رئیس‌جمهور، چطور ارزیابی می‌کنید؟ 

رئیس‌جمهور با مطرح کردن رفراندوم اشاره به ظرفیت‌هایی دارند که در قانون اساسی وجود دارد. هدف  رئیس‌جمهور از بیان موضوع رفراندوم مطرح کردن این مسئله است که در قانون اساسی برای هر مطلبی راهکاری وجود دارد و چیزی به نام بن‌بست در قانون اساسی وجود ندارد. نظام جمهوری اسلامی ایران در بحث‌های کلانی که ممکن است محل اختلاف نظرهای کارشناسی باشد، می‌تواند با استفاده از ظرفیت  قانون اساسی، که رفراندوم است، آنها را تعیین تکلیف کند.

از جهت حقوقی، رفراندوم را نوعی قانون‌گذاری می‌دانیم. قانون‌گذاری غیرمستقیم هم انجام می‌گیرد زمانی که مردم نمایندگانی به عنوان نمایندگان مجلس انتخاب می‌کنند و آنها به وکالت از مردم قانون‌گذاری می‌کنند، در عالم حقوق به این قانون‌گذاری غیرمستقیم می‌گوئیم. زمانی هم وجود دارد که قانون‌گذاری مستقیما توسط خود مردم انجام می‌گیرد و در اینجا رفراندوم شکل می‌گیرد. رفراندوم یکی از مواردی است که قانون‌گذاری مستقیما توسط خود مردم انجام می‌گیرد بدون اینکه وکلایی را برای امر قانون‌گذاری تعیین کنند. رئیس‌جمهور می‌خواهند این موضوع را مطرح کنند که در قانون اساسی ما، بن‌بست وجود ندارد و مواردی هم که اگر محل اختلافات کارشناسی است، می‌توانیم آن را به رفراندوم بگذاریم اما اینکه شما سوال می‌کنید اگر رئیس‌جمهور بیاید موضوع رفراندوم را مطرح کند باید عرض کنم که رفراندوم در قانون اساسی یک روش و فرایندی برایش تعریف شده و اگر بنا باشد، رفراندومی در  کشور انجام بگیرد باید از مسیر تعیین شده در قانون اساسی انجام شود.

تا به الان در دولت، رئیس‌جمهور مصداقی برای موضوع رفراندوم مطرح نکردند. پیام رئیس‌جمهور این است که  چیزی به نام بن‌بست نداریم نباید مسائل‌مان را با دعوا و درگیری حل کنیم، به هیچ‌عنوان دعوا و درگیری به صلاح کشور نیست و باعث استهلاک امکانات کشور اعم از مالی، مادی، غیرمادی و غیر مالی، وقت و نیروهای انسانی می‌شود. نباید کشور را پرهزینه اداره کنیم. رئیس‌جمهور می‌خواهند بگویند چنین ظرفیتی هم در قانون اساسی وجود دارد و چیزی به نام بن‌بست نیست ولی مصداقی را تا الان در دولت مطرح نکردند.

کریمی قدوسی در توئیت آورده است که «پس از دستگیری ادمین‌های تلگرامی و آمدنیوز در سال ۹۵، ۹۶ به جرم تهدیدات امنیتی و اخلاقی، شاهد اعتراض رئیس‌جمهور بعضی از وزرا و نمایندگان وابسته به جریان دولت در مجلس بودیم» به عنوان نماینده دولت در مجلس بگوئید، آیا واقعا این طور بوده است؟ 

وزرا زمانی که به مجلس می‌آیند یا اظهار نظری می‌کنند کاملا معلوم است و منتشر هم می‌شود. در سطح کلان هم مسئول تسهیل روابط دولت و مجلس بنده هستم اگر بنا بود وزرا اعتراض کنند یا صحبت و اظهارنظری در این خصوص داشته باشند، منتشر می‌شد؛ اگر هم رئیس‌جمهور اعتراضی داشتند قاعدتا  باید من انجام می‌دادم یا  مکاتبه می‌کردم. چنین صحبتی را به هیچ عنوان تائید نمی‌کنم و صحت ندارد. رئیس‌جمهور خیلی تأکید دارند که کشور باید بر اساس قانون اداره شود و اعضای دولت هم باید قانون‌مدارانه مدیریت کنند. حق نمایندگان مجلس هم همیشه به رسمیت شناخته شده است؛ لذا من چنین خبری که او توئیت کرده را تائید نمی‌کنم.

آیا دولت از کریمی قدوسی شکایت می‌کند؟

مسئول پیگیری شکایت‌ها معاونت ما نیست. معاونت حقوقی ریاست جمهوری مسئول پیگیری است که مواردی به دستگاه قضایی اعلام شده و پرونده‌ها در دست رسیدگی است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.