رویترز گزارش داد، اخیرا رسانه‌های ژاپن گزارش کردند کاتسویوچی کاوای وزیر دادگستری این کشور اقدام به پخش سیب زمینی و ذرت میان حامیان خود کرده است و او امروز تبدیل به دومین وزیر کابینه جدید دولت ژاپن شد که در کمتر از یک هفته استعفا می‌کند.

 

شش روز قبل نیز ایسشو سوگاوارا وزیر سابق صنعت و تجارت دولت ژاپن به نقض قوانین انتخاباتی به دلیل توزیع هدایایی نظیر طالبی و خرچنگ میان رای دهندگان در حوزه توکیو شده و از سمتش استعفا کرد.

 

هر دو نفر برای نخستین بار به سمت وزارت‌خانه‌های دولت ژاپن منصوب شده بودند و استعفای آنها مایه شرمساری برای شینزو آبه نخست وزیر ژاپن در فاصله چند هفته مانده تا تبدیل شدن او به پرسابقه‌ترین نخست وزیر تاریخ این کشور است. با این حال تحلیل‌گران می‌گویند با توجه به عدم وجود رقبای قدرتمند برای شینزو آبه و رئیس بودن مخالفان دولت این استعفاها آسیب پایداری به وجهه شینزو آبه وارد نخواهد کرد.

 

یک مجله ژاپنی گزارش کرد: علاوه بر آنکه خود کاوای این محصولات را میان حامیانش نظیر میوه انبه به عنوان یک محصول گران قیمت در ژاپن توزیع کرده درعین حال آنری کاوای همسر وی و قانون گذار حزب لیبرال دموکرات نیز به کارمندان کمپین انتخاباتی خود حجم پول‌های بیشتر از میزان تعیین شده در قانون اعطا کرده است.

 

کاوای مدعی شد نه خودش و نه همسرش هیچ چیز درباره‌ این اتهامات نمی‌دانستند و ارتکاب قانون شکنی را رد کرد اما افزود که برای اجتناب از آسیب وارد شدن به نظام قضایی ژاپن و از بین رفتن اعتماد عمومی از سمتش استعفا می‌کند.

 

نخست وزیر  ژاپن نیز امروز برای دومین بار در یک هفته گذشته از بابت این استعفاها عذرخواهی کرد و گفت که شخصا مسؤول انتصاب این دو نفر در کابینه است.

 

ماساکو موری وزیر سابق برابری جنسیتی و حمایت از زاد و ولد قرار است جایگزین کاوای شود. مخالفان دولت ژاپن وضعیت به وجود آمده را وضعیت اضطراری خواندند و گفتند که موضوع این استعفاها رادر پارلمان پیگیری خواهند کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.