«همین الان چشم‌های خود را ببندید و سوار اسب خیال شوید و به حدود ۲۵ سال بعد بروید؛ سال ۱۴۲۳. یک جلسه خواستگاری را تصور کنید که دختر و پسر با هم به توافق رسیدند و بعد به خانواده‌ها گفتند و الان پدر و مادرها در مورد حرف زدن در مورد آینده فرزندان خود هستند. خانواده عروس از خانواده داماد می‌پرسند که پسر شما چه می‌کند؟ چه ویژگی مهمی دارد؟ بعد خانواده داماد می‌گویند اِاِاِاِ چطور خبر ندارید؟ پسر ما متولد۹۸.۸.۸ است!

واقعا این گونه که برخی‌ خود را به آب و آتش می‌زنند که فرزند خود را ۹۸.۸.۸ یا ۹۹.۹.۹ به دنیا بیاورند، آدمی شک می‌کند که شاید واقعا تاریخ رُند تولد یک فضیلت است که ما از آن خبر نداریم.

شاید اگر در ۹۹.۹.۹ ازدواج کنیم، خوشبخت‌ترین آدم‌های روزی زمین می‌شویم. دیگر با هم دعوا نخواهیم کرد و همیشه چون دو مرغ عشق عاشق با هم زندگی می‌کنیم تا مرگ ما را از هم جدا کند.

دیدید گاهی مُخ آدم سوت می‌کشد. الان در همین موقعیت هستم. این که برخی فکر می‌کنند تاریخ تولد فرزندشان یک فضلیت برای او و خانواده است. مثلا چون دخترشان در ۹۸.۸.۸ به دنیا آمده است نسبت به همسالان خود در آینده برتری خواهد داشت و چندین قدم از آنها جلوتر است.

باید کمی به حال جامعه‌ای که تاریخ تولد در آن تبدیل به یک فضیلت می‌شود و برای آن جلوی در بیمارستان صف می‌کشند، گریست. طبق اعلام وزارت بهداشت در روز ۸۸.۸.۸، تعداد تولد‌ها در این روز ۴ هزار و ۱۹۵ نفر بوده است.

نه، تاریخ تولد فضیلت نیست. انسان بودن و انسان ماندن فضیلت است. این پدر و مادرها از همان روز اول به فرزند خود می‌آموزند که برتری تو نسبت به دیگران تاریخ تولد تو است. نه علم، نه اخلاق، نه دانایی و نه هوش تو.

این کودک دیگر به دنبال کسب فضیلت نمی‌رود و فکر می‌کند پدر و مادرش با به دنیا آوردن او در یک روز خاص، وی را تبدیل به یک انسان ویژه کرده‌اند و دیگر احتیاجی نیست او کار خاصی انجام دهد.

یادمان نرفته است زمانی داشتن مدرک تحصیلی برای چوانان به ویژه در مسیر ازدواج یک حُسن بزرگ بود. حالا اما اگر بالاترین مدرک را هم داشته باشید اما حقوق‌تان نزدیک ۲ میلیون تومان باشد یا خانه نداشته باشید، نمی‌توانید به جواب مثبت خانواده دختر مورد علاقه‌تان حساب کنید.

این معنا یعنی تغییر گفتمان فضیلت در ایران. الان پول‌دار بودن تبدیل به یک حُسن بزرگ شده است. می‌دانند آدم خوبی نیست. می‌دانند ربا می‌دهد. می‌دانند حق مردم را می‌خورد اما چون پولدار است، برایش تا کمر خم می‌شوند.

مواظب باشیم ناهنجاری‌ها تبدیل به هنجار نشوند و مسائل ساده‌ای که هیچ اصالتی ندارند برای ما آدم‌ها تبدیل به فضیلت نشوند.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.