این طرح که چگونگی انجام تحقیقات در مرحله‌ای علنی‌تر را تصریح می‌کند، با موافقت دموکرات‌ها و مخالفت کامل جمهوری خواهان - ۲۳۲ رای موافق در مقابل ۱۹۶ رای مخالف - تصویب شد.

کاخ سفید این رای گیری را محکوم کرده است.

این اولین محک از میزان حمایت اعضای حزب دموکرات - که مجلس نمایندگان را دراختیار دارد - از فرآیند استیضاح است.

فقط دو دموکرات - از حوزه‌هایی که ترامپ به راحتی در آنها برنده شده بود - علیه این قطعنامه رای دادند.

این قطعنامه حقوق ترامپ و حضور وکلای او در این فرآیند بررسی را تضمین می‌کند.

به گزارش بی.بی.سی دونالد ترامپ متهم است سعی کرده بود به اوکراین فشار آورد تا درباره رقیب سیاسی‌اش جو بایدن و پسرش هانتر تحقیق کند. هانتر بایدن چند سال پیش زمانی که پدرش معاون رئیس جمهور آمریکا بود عضو هیات مدیره شرکت انرژی بوریسما در اوکراین بود.

پس از این رای گیری سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای گفت: "کاری که رئیس مجلس نانسی پلوسی و دموکرات‌ها کرده‌اند چیزی نیست جز رسمیت بخشیدن به نقض غیرقابل قبول فرآیند صحیح و عادلانه حقوقی."

همزمان در روز پنجشنبه یک مقام دیگر کاخ سفید برای ارائه شهادت در برابر مجلس نمایندگان حاضر شد. انتظار می‌رود او بیانیه‌های پیشین درباره شرایط اعمال شده برای آزاد کردن کمک‌های نظامی به اوکراین را تایید کند.

جمهوری خواهان قبلا از اینکه روند تحقیقات پشت درهای بسته برگزار می‌شد انتقاد کرده‌اند، جلساتی که جمهوری خواهان هم در آن حضور داشتند، چون اعضای سه کمیته تحقیق متشکل از نمایندگان دو حزب است.

اما دموکرات‌ها پافشاری می‌کنند که این کار برای جمع آوری شواهد پیش از شروع مرحله علنی تحقیقات لازم بود. آنها اتهام پنهان‌کاری را رد می‌کنند.

این قطعنامه تحقیقات را وارد مرحله تازه‌ای می‌کند که می‌تواند در نهایت به تنظیم طرحی حاوی اتهامات علیه رئیس جمهور آمریکا منجر شود.

اگر چنین اتفاقی بیافتد و مجلس نمایندگان به تصویب طرح اتهامات رای دهد - به عبارت دیگر او را استیضاح کند - مجلس سنا محاکمه‌ای برگزار خواهد کرد.

قطعنامه چه می‌گوید؟

در مرحله اول، کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان در هفته‌های آینده جلساتی علنی برای استماع شهادت شاهدان برگزار می‌کند. این کمیته می‌تواند شهادت نامه‌هایی که قبلا به طور خصوصی جمع آوری شده را علنی کند.

در مرحله دوم، گزارشی علنی در مورد یافته‌های تحقیق به کمیته قضایی ارسال خواهد شد تا در مورد "مفاد استیضاح یا سایر توصیه‌هایی که مناسب می‌داند" گزارش دهد.

وکلای ترامپ اجازه خواهند داشت در فرآیند تحقیقات کمیته قضایی شرکت کنند.

دلیل تحقیقات استیضاح چیست؟

در کانون این تحقیقات که ماه پیش از سوی پلوسی اعلام شد، مکامله تلفنی روز ۲۵ ژوئیه میان ترامپ و ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین قرار دارد.

متن جسته گریخته آن مکالمه که تاکنون علنی شده نشان می‌دهد که ترامپ خواستار تحقیق درباره بایدن‌ها می‌شود. جو بایدن از پیشتازان رقابت‌های مقدماتی حزب دموکرات برای کسب نامزدی این حزب در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ است.

یک کارمند افشاگر دولت نگرانی خود درباره محتویات آن تماس را به نهادهای مربوطه گزارش کرد. هویت این افشاگر به دلایل قانونی تحت حفاظت است، اما یک نویسنده محافظه کار روز چهارشنبه از یک افسر سیا به عنوان فرد افشاگر نام برد.

شهادت پنجشنبه

تیم موریسون، که در شورای امنیت ملی به عنوان مشاور ارشد روسیه و اروپا کار کرده، روز پنجشنبه در برابر قانونگذاران شهادت داد.

او یکی از مقام‌هایی بود که اجازه استماع تماس تلفنی ترامپ با رئیس جمهور اوکراین را داشت و روز چهارشنبه از پست خود استعفا کرد.

موریسون در جلسه شهادت روایتی دسته اول از محاوره با مقام‌های اوکراینی درباره درخواستهای ادعایی رئیس جمهور و گره زدن کمک نظامی آمریکا به اوکراین به تحقیقات درباره بایدن‌ها ارائه کرد.

پیش از این بیل تیلور، دیپلمات ارشد آمریکا در اوکراین، در این مورد شهادت داده بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.